Svar: Lactulose, Movicol eller bare svesker ?
13. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som en rigtig god idé at begynde med lidt skemad til din datter og hun må meget gerne få lidt grød og mos, således at hun får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Ved siden af skemaden skal hun drikke vand af kop og derudover skal hun have mælk fuldstændig som hun plejer. Det er meget vigtigt at maden ikke fylder så meget, at det tager pladsen op for mælk/væske, så vil hendes mave naturligt stoppe.
Derudover er det naturligvis bedst, hvis du kan holde din datters mave igang naturligt ved netop at sammensætte kosten så hensigtsmæssigt som muligt. Det gør du blandt andet ved at tilbyde hende både grød og mos og ved 6 måneders alderen må hun få stort set alt. Du kan derfor med fordel give hende havregrød eller øllebrød, ligesom du også kan supplere med frugtmos af forskellig slags og netop sveskemos, mos af blommer, abrikoser eller bær kan ofte være godt til at sætte gang i maven, hvor mos af banan skal man holde lidt igen med.
Du kan lave grød og mos selv eller du kan købe det på glas. Det vigtigste er at hun spiser og at maven fungerer.
Grøntsagsmos kan fra 6 måneders alderen laves af alle slags grøntsager: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Derudover kan du fra 6 måneders alderen øge hende yderligere, så hun tilbydes 3 små måltider skemad dagligt og derudover også begynder at få lidt mad i hånden at gumle på, opbløde med spyt osv. Det at sidde med noget selv, vil ud over at stimulere hende mundmotorisk og give hende en erfaring med at mad smager forskelligt også sætte gang i tarmperistaltikken. Det at sutte sætter altså gang i maven ...
Derudover vil det naturligvis være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at blive mobiliseret. Hun skal bruge sig selv rent fysisk, tumles med, trille, cykle med benene osv. Jo mere aktivitet, jo bedre fungerer maven ...
En plan for dagen til et 6 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes, kan igen tilbydes lidt frugt ligesom om formiddagen
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes stille og roligt med lidt kogt kød og fisk i mosen. Udgangspunktet bliver mere og mere de grøntsager og den mad I andre får. Tilbydes igen agurk eller lignende at gnaske i, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20. tidspunktet afhænger af powernap om eftermiddagen.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig
Hvis ovenstående forslag til at holde maven igang ikke er nok og barnet tydeligt har problemer med sin afføring, det kan være hård mave, at det gør ondt at komme af med afføringen, at barnet græder meget, fordi det tydeligt at maven volder problemer - så er det vigtigt at man hjælper barnets mave igang.
Og her er laktulose eller Movicol et godt valg. Laktulose kan man ordinere som sundhedsplejerske, Movicol skal lægeordineres.
Der findes forskellige former for afføringsmiddel, det der hedder laktsantia. Både movicol og laktulose hører under gruppen 'osmotisk virkende laksantia", som kort fortalt virker ved at gøre afføringen blød så barnet lettere kan komme af med det. Andre laksantia virker f.eks. ved at påvirke tarmperistaltikken, altså tarmbevægelserne og derfor siger man normalt at laktulose og movicol ikke giver afhængighed på samme måde som andre laksantia kan gøre.
De mave-tarm læger, som jeg har talt med har ikke umiddelbart problemer med at give børnene hverken laktulose eller movicol. Det vigtigste er at holde gang i børnenes maver, da det har enormt stor indflydelse på deres velbefindende og dermed deres trivsel og udvikling.
Det er inden for de seneste år, at man er begyndt at bruge Movicol til børn og det er ifølge lægerne et rigtig godt præparat. Men da det er forholdsvis nyt er erfaringen med det endnu ikke så stor ... så vidt jeg er orienteret, så bruger man det normalt ikke til børn under 6 måneder, hvilket skyldes sammensætningen og indholdet af elektrolytter. Man mener at først ved 6 måneders alderen er barnets nyrer udviklet så de kan klare udskillelsen af overskydende Natrium. Det kan knibe fra 1-6 måneders alderen, især hvis barnet ikke indtager normal væskemængde, hvilket ofte er grunden til at mange børn får forstoppelse ...
Hvis de generelt er begyndt at bruge det på neonatal, altså vælger at give movicol i stedet for laktulose, så er det således ny viden for mig og jeg synes du skal drøfte det med jeres læge. Jeg vil dog prøve at undersøge det du fortæller, da det lyder interessant :o)
Der er for mig at se ikke nogen nogen tvivl om at det er vigtigt at holde små børns maver igang. Det har stor betydning for deres vækst, udvikling, trivsel, sundhed - at maven fungerer godt. Det er som udgangspunkt naturligvis rigtig godt, hvis man via kosten og kostsammensætningen kan holde barnets mave naturligt i gang, men kan man ikke dette så er afføringsmiddel nødvendigt og her kan både laktulose og movicol være en mulighed. Hvad man skal give, kan altid drøftes med lægen.
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske