Brev:
Natlig opvågning og umuligt at lave aftensmad
14. april 2009
Alder:
12 mdr.
Natlig opvågning og umuligt at lave aftensmad
Hej Helen.
Tak for dine gode svar, har fået meget hjælp fra dig via andres svar, men nu er det tid til et specifikt svar ang. Emil 12 mdr.
Vi har en glad og aktiv dreng der er på nippet til at lære at gå. Han har altid været glad og udadvendt og kun haft en kort periode hvor han var bange for fremmede.
Alt i alt har vi en nem dreng, pånær søvnen der helt fra starten har været problematisk. Han har haft perioder hvor han har sovet igennnem og perioder med kaos. Specialt barnevognen har været svær men det går ok nu.
Efter han startede i dagpleje som 9 mdr gammel har han selvfølgelig været syg en del gange. Vi har den holdning at han skal sove selv og falde i søvn selv, men uden gråd. MEN når han er syg, feks forkølet og ikke kan få luft når han ligger ned, så må han sove hos/ på os. Det er ikke sjovt at være syg alene.
Det betyder jo så selvfølgelig også at han skal vende sig til at sove selv igen. Når han så har det, bliver han syg igen. Vi har derfor haft 4-6 uger med opvågning 5-20 gange hver nat.
Jeg læste dine svar til andre med at lære ham selv at lægge sig og det har hjulpet gevaldigt hurtigt, nu vågner han kun en gang - tilgengæld i en time og er rigtig ked af det. Jeg sidder i værelset og siger at han skal lægge sig, når han så gør det, lægger jeg dyne på og går, men han vil ikke have at jeg går og begynder at græde igen. Nu tænker jeg, at jeg jo faktisk også straffer ham, når han gør det rigtige. Er det ok at blive siddende 2 min, for så falder han jo ikke i søvn alene?
Jeg tænker, at det hænger lidt sammen med det andet problem, det med at han ikke vil have at vi går. For selvom han egentlig er god til at aktivere sig selv/ lege selv er det kun når vi ikke skal andet. Når der skal laves aftensmad, lægges makeup, eller andet hænger han i buksebenene og brokker sig. Jeg kan forstå det når han er træt, eller har været væk fra os hele dagen. Men også her i påsken hvor vi har været hjemme og været rigtig meget sammen med han, gør han det dagen igennem. Bare man rejser sig, hænger han i bukserne.
Jeg prøver at inddrage ham mest muligt og sætte ham i en stol når jeg laver mad og give ham en gulerod eller noget, men der kører bare en konstant brok/hyletone. Han er ikke så træt at han vil sove.
Det er blevet værre på det sidste, man har altid været svært, hvilket har resulteret i ret meget pizza hvilket vi ikke er særligt tilfredse. Men dårlig søvn kombineret med konstant brok tærer på overskudet.
Jeg er meget itvivl om han får for lidt eller for meget opmærksomhed. For når jeg ser på mine veninder lader de deres børn græde mere og passe sig selv mere (helt fra baby) bla. har jeg styrtet ud til barnevognen ved mindste lyd da han var helt spæd og aldrig ladet ham græde derude. Jeg er så bange for, at han skal føle sig overset, men ved ikke om jeg faktisk gør ham en bjørne tjenerste. Men vi har brug for sund hjemelavet mad uden for meget stress.