Svar: Natlig opvågning og umuligt at lave aftensmad
14. april 2009
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det lyder omsorgsfuldt og nærværende det du fortæller og jeg er som udgangspunkt helt enig i at børn der er syge gerne må sove sammen med deres forældre og at børn ikke skal græde sig i søvn, men i stedet falde trygt og roligt i søvn :o)
Du fortæller at Emil lige nu er igang med at lære at gå og det betyder at han naturligt over sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, han adskiller sig mere og mere fra jer. Når børn gør det, så søger de samtidig også mere fysisk kontakt, de virker ofte mere klyngene, holder i buksebenet, vil hele tiden op på arm osv. og det er helt naturligt. Jeg plejer at sige, at barnet ligesom skal have sit mordepot fyldt godt op, netop for at der er noget at tære af, netop for at kunne øve sin selvstændighed.
At I således lige nu oplever ham lidt mere omklamrende handler om den alder han har og den udvikling han går igennem og det er vigtigt at I ikke skubber ham fra jer, men derimod forsøger næsten at gå i modsatte grøft og giver ham masser af fysisk kontakt, kram, massage, kildeture osv. så han virkelig mærker sig selv i forhold til jer.
Med hensyn til at lære at sove selv, så lyder det rigtig fint at han falder i søvn i sin egen seng og hvis det i øjeblikket kræver at du sidder hos ham et par minutter så er det helt okay. Når børn klynger sig til deres forældre og tydeligt viser, at de har behov for at man er der for at føle sig trygge, så er de inden i en periode, hvor det er deres behov. Derfor er det langt bedre givet ud at sidde der 10 minutter, hvor barnet trygt og roligt overgiver sig til søvnen, fremfor at gå og barnet så græder sig i søvn.
Når du bliver siddende, så skal du naturligvis vurdere hvorfor og hvor længe du skal blive der. Hvis han sover inden for 10 minutter mod at du sidder der, så er det fint at være der. Men hvis han begynder at trække tiden, begynder at ville lege, søger underholdning eller måskebliver forvirret over hvorfor du sidder der 'skal vi lege, skal jeg sove eller...' så er det godt at gå.
Her skal man så komme igen, ofte er et interval på 3 minutter passende. Han er stadig så lille at han ikke ved og ikke forstår at I er inde i stuen, når I går kan I ligeså godt være væk. Derfor er det vigtigt at gå frem og tilbage, hele tiden betrygge ham i at I er der, passer på ham, han kan roligt sove nu, det er sengetid for ham osv. og så gå igen.
Med hensyn til søvnen om natten og det at han pludselig kan være vågen i en time, så tænker jeg, at I skal se lidt på hvor meget han sover om dagen. At han vågner kan naturligvis skyldes drømme og igen med årsag i udvikling, men det kan også være at han sover lidt for lang tid om dagen. De fleste børn vil i 12 måneders alderen fortsat have behov for at sove 2 lure dagligt, men netop i 12-18 måneders alderen begynder mange børn at kunne nøjes med kun en lur og sover f.eks. fra 12-14. Selvom han lige nu har behov for to lure, så skal disse sammenlagt ofte ikke vare mere end 2-2½ time.
Med hensyn til at få lavet noget praktisk og især få lavet aftensmad, så tænker jeg at I måske kan dele jer her. Kan den ene af jer ikke gå en tur ud med ham, så han kommer ud og får brug sig selv lidt fysisk. Det kan være at gynge i haven eller bare vende en sten og kigge på biller, regnorme osv.
Ellers er det et spørgsmål om at tage ham med og vise ham, hvad I laver. Sæt ham i den høje stol, så han kan se hvad der sker, giv ham agurk, tomat eller lignende i hånden imens I laver aftensmaden klar, lad ham også sidde med en grydeske eller andet, hvis han synes det er sjovt. Det er vigtigt at han føler sig medinddraget i det der sker.
Mange børn bliver naturligt også ekstra pylrede om aftenen på grund af træthed og ofte lidt lavt blodsukker. Derfor kan det også hjælpe på humøret at give ham lidt 'før aftensmad' som kan være en tallerken med lidt forskelligt grønt - har han fået lidt grønt inden aftensmaden, så skal I heller ikke fokusere så meget på mængden der glider end ved aftenbordet.
Mange børn er sultne omkring kl. 17 og har svært ved at vente på at aftensmaden bliver færdig, så at udnyttet tiden med et føraftensmåltid kan være en god idé :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske