Svar: Bordskik - 2 år, 6 mdr.
14. april 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Randi
Jeg tror der er ligeså mange svar på dit spørgsmål, som der er forældre ... og så tænker jeg også at børn jo er forskellige. Nogle børn har ingen problemer i at sidde stille i længere tid, andre har betydeligt sværere ved det :o)
Der er meget stor forskel på at være 2½ og så være mellem 5-9 år og man kan naturligt ikke forvente at jeres dreng kan sidde stille ved bordet ligeså længe som de ældre børn. Der er ofr mig at se heller ikke tvivl om at det er enormt kedeligt for børn at sidde bænket ved bordet, hvor de skal høre på voksensnak - en påskefrokost kan jo vare flere timer - og det er naturligt svært for et barn.
Når man er 2½ år, så er man ikke ret gammel og man har en naturlig uro i kroppen, behov for at bevæge sig, bruge sig selv fysisk. Derfor er det meget svært at få en 2-3 årig til at sidde stille i mere end 20-30 minutter - eller hvad det nu tager at spise sin mad.
Borskik handler for mig naturligt om at lære barnet visse regler og lærer barnet den kultur vi har, hvor vi netop sidder omkring bordet. Det er noget vi forbinder med hygge, det sætter vi stor pris på. Som jeg læser jeres brev, så kommer jeres dreng fint og sætter sig ved bordet, starter med at være med, deltager på lige fod med andre, spiser sin mad - og når han er færdig med at spise, så behøver han ikke sidde der mere.
For mig at se ligger udfordringen i at lære ham at sidde med ved bordet, lære ham at vi spiser sammen, vi har det hyggeligt med det, vi snakker og har det rart og så naturligvis de andre regler som man siger tak for mad, man spiser pænt, man får tørret sine hænder, bliver tørret omkring munden osv. og når man er færdig med at spise, så må man gerne gå fra bordet.
Det er fint at være konsekvente omkring at man spiser sammen, siger tak for mad osv. Men jeg synes faktisk ikke at børn på 2½ år, når de i øvrigt har gjort alle andre pæne manerer, skal tvinges til at sidde ved bordet til alle andre har spist færdig ...
Så min holdning ligner nok jeres holding :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske