Svar: Dagsrytme og madplan - 10 mdr.
14. april 2009
Alder:
10 mdr.
Kære drengens mor
Jeg er enig med dig i at det kan være problematisk at introducere en sutteflaske nu og give ham den afhængighed, når han alligevel skal af med den omkring 12 måneders alderen.
De fleste børn vil dog forsat i 10 måneders alderen have behov for at få mælk aften og sen aften eller aften og tidlig morgen, som er tilfældet hos jer og selvom du ikke føler, at han drikker særlig meget hos dig, så får han sandsynligvis alligevel lidt, som både sikrer ham mælk, men også væske. Du kan dog godt nøjes med at amme ham en gang dagligt, hvis du så søger for at bruge mælk i madlavningen og giver ham mælk af kop. Du kan her så overveje om du helst vil give ham mme eller om han skal have sødmælk.
Vågner han tidlig morgen, så kan han evt. få vand af kop her.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes eller vand af kop er også okay, hvis han vil det ...
Morgen Kl 7.30: Havregrød, lavet med mme eller sødmælk, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg flere gange om ugen, kødpålæg, kogte grøntsager, kogte pastaskruer, kartoffelbåde eller lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag kl 15.30: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade) eller lignende. Frisk frugt i hånden, vand af kop, kan også få mme eller sødmælk som nu.
Aften 18: Familiemad, får også mælk via sovs, ost osv. så almindelig mad som I spiser er rigtig fint. Kød, fisk, pasta, ris, grøntsager og sovs af forskellig slags. Mme eller sødmælk af kop.
Suppleres med en frugtgrød med mælk eller en godnatgrød inden sengetid
Ammes og puttes til natten
Nat/tidlig morgen: Som sagt vil de fleste børn naturligt have behov for denne amning indtil de er 1 år, men hvis jeres dreng tilbydes mælk af kop i løbet af dagen, yoghurt, sovs osv. så kan han godt få sit mælkebehov dækket uden amningen om natten - væsken vil han dog sandsynligvis have behov for og det kan så være vand af kop.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske