Svar: Får han mme/væske nok?
14. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev! Der er især to ting, som slår mig, når jeg læser din beskrivelse - det ene er spørgsmålet om hvor meget skemad du giver ham, fordi mængden naturligt har noget at sige, i forhold til hans indtag af mælk, det andet er, at han mellem kl. 20.30 og 09 ikke får mælk ...
Med hensyn til mængden af mad, så anbefaler jeg normalt at man tilbyder barnet så lille en mængde grød og mos, at der fortsat er plads til flaske med mælk efterfølgende. Det er således bedre at give barnet 3/4 dl. skemad og følge efter med en flaske, end at give barnet f.eks. 1-1½ dl skemad og barnet så afviser flasken. Derfor anbefaler jeg normalt at man giver små hyppige måltider, fremfor få og store måltider, hvilket også er med til at holde barnets mave igang.
Det næste er problematikken med at din dreng ikke får mælk i det lange tidsrum, der er aften og nat. Det er 11-12 timer, hvor han ikke får mælk og det synes jeg er alt for meget til så lille en dreng - og især når du skriver, at han generelt aldrig har drukket særlig meget.
Nu kan jeg jo ikke vide, hvad du tidligere har fået af rådgivning, da du ikke har skrevet til mig før, men umiddelbart vil jeg anbefale at du begynder at give din dreng en flaske sen aften og tidlig morgen. Det vil øge hans indtag af mælk betydeligt og det vil samtidig også gøre, at han netop kan begynde at spise mere skemad om dagen og samtidig få sit mælkebehov dækket. Det er nærmest umuligt at dække barnets behov for mælk, hvis man slet ikke giver noget i ydertidspunkterne og derfor anbefaler jeg det.
Du behøver ikke vække din dreng, han kan ganske givet drikke en flaske i søvne ...
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv
Flaske og puttes til formiddagslur ligesom nu
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kogt kød og fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkestave osv. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 14.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, kød og fisk, mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne.
Som du kan se af denne plan, så indgår der her flere flasker dagligt - og især flaskerne i ydertidspunkterne er vigtige. Det er normalt her at barnet drikker de største mængder mælk og netop indtaget her gør, at barnet om dagen kan begynde at spise mere og mere rigtig mad og nedsætte mælkeindtaget i dagtimerne naturligt. Det er således også flaskerne i løbet af dagen der normalt forsvinder først.
Et barn på 9 måneder vil således ofte slet ikke få flaske i løbet af dagen, men vil netop her spise almindelig mad og så få sit mælkbehov dækket af flaske inden putning, sen aften og tidlig morgen ... :o)
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske