Svar: Væske nok? - 7 mdr.
14. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære A/M
Med den alder din datter har, så er det bedst at vurdere hendes væskeindtag ved at se på hvad der kommer i bleerne. Hun skal have vandladning, når du skrifter hende og urinen må ikke virke koncentreret - altså meget gul. Hendes bleer vil naturligt være mest tunge om morgenen.
Derudover lyder det som om at hun har det fint med at blive ammet lidt ekstra i øjeblikket og det er helt okay, at du bibeholder amningerne lidt endnu, det er jo også en måde at sikre hende lidt ekstra væske på. At hun spytter vandet ud, skyldes sandsynligvis at hun har fundet ud af at hun kan og at hun får en reaktion fra dig, hvis og når hun spytter det ud i en stråle. Det er altså pludselig sjovere at lege med det end det er at drikke det, men det skal nok komme igen, når hun er tørstig - så drikker hun :o)
Hun får også lidt væske via frugt og bær og det begynder man at kunne få mere af nu, hvor den lyse tid går os i møde. Det er også med til at holde maven igang, så prøv at få lidt mere frugt i hende.
Prøv at give hende vand af en kildevandsflaske, de fås både med og uden tut og du kan forsøge med begge dele. Det plejer børn at synes er lidt sjovt og det kan få dem til at drikke lidt mere :o)
Symptomerne på dehydrering er som du også beskriver at fontanellen er indsunken, derudover vil barnet blive bleg, kold, vil få tørre slimhinder (tør mund), vil mangle elasticitet i huden, og de vil tisse mindre og virke fjerne, mere trætte og sløve.
Det lyder derfor ikke som om at din datter har væskemangel og da du fortsat ammer så meget som du gør, så må du tro på at hun får hvad hun har behov for. Det er fint kun at fjerne en amning af gangen og det kan sagtens være om eftermiddagen. Her kan du så tilbyde lidt vand og frugt og på den måde få givet din datter lidt ekstra væske :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske