Brev:
Alt skal på gulvet
14. april 2009
Alder:
14 mdr.
Alt skal på gulvet
Kære Helen
Knægten er nu 14 mdr, han kan endnu ikke gå selv, men han kan stå og gå langs med ting, hvilket han bruger det meste af dagen på.
I den forbindelse er alt under 1 meter og 10 indenfor hans rækkevidde og der står INTET på sofabordet længere og fjernbetjeningerne ligger i vindueskarmen.
Alt skal på gulvet. Mobiltelefoner, computermus, iPods, Punge, kalendere, tasker, poser med kartofler, papirer, bøger, det rene vasketøj, som er ved at blive lagt sammen, dynerne, som ellers lå på sengen (han kan ikke få dem ned på gulvet, men han kæmpede en brav kamp tidligere i dag), og når vi spiser ved bordet er det indholdet af hans tallerken, tallerkenen selv, bestik, glas plus indhold og helst også vores bestik, hvis det komer indenfor rækkevidde.
Når tingene først er røget på gulvet har det ikke længere nogen interesse, og han kigger ikke på det, når det falder ned, så det kan da ikke være fordi han synes at det er spændende når det flyver?
Det er ved at blive en belastning. Det er ligegyldigt om det er mad, som han 5 minutter tidligere spiste af, eller om det er gæsternes mobiltelefoner, det hele skal på gulvet.
Han får et klart nej og vi flytter hans hånd væk, når vi selv har hænder ledige. Vi har prøvet at flytte alt ud af rækkevidde, men det gør kun de tilbageværende ting mere spændende.
Når vi blokerer hans adgang til tingene eller flytter hans hånd væk, så bliver han sur og skriger - han kan endnu ikke sige meget andet end "mam mam" og "ahhhh".