Svar: Uro og søvnvaner
14. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tina
Der sker rigtig meget med børn i 6 måneders alderen og mange forældre oplever som du en periode, hvor det føles som om at man gør alt og alligevel er intet helt godt nok. Man har stadig et barn, som pylrer, virker utilfreds osv. og det er naturligt hårdt.
Måske hænger det også sammen med at mange har en formodning om at når der nu er gået ½ år, så må barnet da begynde at sove bedre, så må det kunne lade sig gøre at få lidt fritid osv. Det er også også i denne alder at børn begynder at sove på eget værelse, skal sove igennem om natten osv. og vi har naturligt lidt flere forventninger til børn på ½ år, end vi måske har haft tidligere ...
Det lyder som om at din dreng er rigtig godt igang motorisk og allerede kryber over gulvet. Det er normalt, men dog frustrerende at det i første omgang går baglæns og dermed væk fra legetøjet, når han nu kæmper for at komme frem :o) Du kan her hjælpe ham ved at støtte hans fodsåler, skiftevis presse på venstre og højre fod, så han kommer fremad i stedet for tilbage.
Børn i 6 måneders alderen elsker at putte i munden og det er en god idé at udnytte dette. Han vil have glæde af at få lidt frugt, brødskorper, agurk og lignende at sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv.
Din dreng sover umiddelbart ikke for lidt, men han sover meget små lure hele dagen igennem og måske vil det hjælpe jer begge med en lidt anderledes plan. De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt, nogle har dog stadig behov for en ekstra powernap.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre hos mor og far
Morgen 7-7.30: Øllebrød, havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 9.30-10, sover måske en time
Frokost 11.30-12. Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kogt kød og fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, sover måske et par timer, det afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og kan igen tilbydes lidt blød frugt som om formiddagen.
Powernapper evt. 20-30 minutter, igen afhænger det af hvor lang en middagslur han har taget
Aften 18: Grøntsagsmos og begynde med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: flaske, som spises mere eller mindre i søvne. Hvis det fungerer bedre med at lade ham vågne af sig selv og først få flasken kl 02 om natten er det også okay. Men ellers tænker jeg, at en flaske sen aften og så netop igen tidlig morgen måske vil kunne holde ham lidt mere sovende, så dagen kan starte uden morgenlur men i stedet med en enkelt formiddagslur ...
Når du putter ham til lure om dagen, så start med at lade ham sidde op i barnevognen, kigge på verden, suge til sig af oplevelser. Put ham først, når du kan se at han er parat og har brug for at sove. Læg mærke til tiden, så du på den måde pejler dig ind på hvornår han normalt skal puttes og forsøg så at putte ham i barnevognen til den tid - også dage, hvor han således ikke behøver blive trillet, men bare puttes og stilles ude i haven.
Når han skal spise, så sæt ham i den høje stol, lad ham også sidde der en gang imellem og følge med i hvad du laver. Giv ham som sagt noget i hænderne at sutte på, så han aktiveres og stimuleres på den måde imens du f.eks. står ved siden af og lægger tøj sammen :o) Han lyder jo umiddelbart til at være stærk i ryggen, så mon ikke han vil nyde det...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske