Svar: Søvn ... - 7 mdr.
15. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Kamilla
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, man kan overveje om han skal til at have en portion grød om eftermiddagen i stedet for at få sin flaske - modsat, hvis han trives godt med flasken der, så er det også okay. Grøden kan dog give lidt ekstra mæthed og mæthed hele dagen igennem er vigtigt for at sove godt om natten, men modsat er mælkeindtag jo også vigtigt for at være sikker på, at han ikke vågner om natten fordi han er tørstig ...
Det var lige lidt tanker frem og tilbage ... Min umiddelbare tanke er faktisk også at det hos jer ikke handler om mad eller mælk, men at din dreng vågner fordi han har en naturlig natlig uro. Han vender og drejer sig nu, drejer om sin egen akse, triller fra mave til ryg og tilbage igen og han øver sig på alle disse ting både om dagen, når han er vågen og om natten, når han sover. Derfor får han lagt sig i nogle stillinger som han ikke selv mestrer at komme væk fra, så vågner han op, bliver irriteret og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, få dynen puttet om sig osv. hvorefter han så kan sove videre indtil næste gang det samme sker.
Det hjælper altså stille og roligt i takt med at han bliver mere og mere mobil, så vil han naturligt selv kunne vende og dreje sig om natten. Lige indtil han så begynder at kravle, så får du samme problem igen - men dog igen kun i en periode :o)
Du må derfor et eller andet sted væbne dig lidt med tålmodighed og forsøge at få ham videre i søvnen om natten med så lidt aktivitet eller 'dårlig vane' som muligt. Prøv nogle gange at strække tiden lidt for at se om han ikke kan komme videre i søvnen uden din hjælp. Måske lykkes det, måske skal du være der for ham.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske