Brev:
Snorken
15. april 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Snorken
Hej Helen
Vores dreng på 2 år og 4 mdr. er inden for den sidste måneds tid begyndt at snorke ganske heftigt, og jeg spekulerer selvfølgelig på, om der er en årsag og/eller en konsekvens ved det.
Hovedgærdet på sengen er hævet ca. 5 cm. Han er ikke forkølet og har ikke hoste eller på anden måde noget med næse og svælg i dagtimerne - så vidt vi da kan konstatere. Han falder i søvn med en hovedpude, men den skubbes væk (eller jeg fjerner den), når han sover. Han falder i søvn og sover helst på maven. Han snorker selvfølgelig ikke hele natten igennem, men det kan forekomme på alle tider.
Han kan også snorke om dagen i barnevognen, hvor han jo ligger på ryggen, men aldrig så intenst og længe.
Noget andet og måske relateret, som jeg har lagt mærke til, er at han - mens han sidder helt stille og er opslugt af en tegnefilm eller vi kører langt i bil - kan begynde at trække vejret hurtigt og højlydt, som om han lige har løbet eller er bange. Jeg har naturligvis tjekket om det kan være noget i filmen, der får hans puls op, men synes ikke umiddelbart der er nogen sammenhæng. Hans ansigtudstryk, der ellers er ret livlige, afslører heller ikke noget.
Vi oplever heller ikke, at han får luftmangel, når han bevæger sig omkring. Han er først lige begyndt at løbe rigtig, men gør det gerne i sine nye løbesko :-)
Sidste vinter hostede han meget gennem længere tid - også i søvne - og vi fik et skema hos lægen, som skulle kortlægge hosteriet. Men det forsvandt af sig selv ud på foråret, så lægen udelukkede astma.
I løbet af dagen er drengen frisk og glad efter en fase med megen pylren og væren-på-tværs, men jeg spekulerer alligevel på, om hans snorken kan påvirke søvnkvaliteten? Eller om vi bør få ham undersøgt for - polypper eller allergi eller ... ?
Eller er det helt harmløst og bare sådan han er?
Hilsen
Lene