Svar: Snorken
15. april 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Lene
Min umiddelbare tanke er at det vil være fornuftigt at få din dreng set af en ørelæge, som netop vil kunne se om jeres dreng har hævede mandler og polypper. Det ses at netop dette medfører snorken hos børn og man må så individuelt vurdere, hvorvidt det er noget man vil behandle eller se an.
Hos nogle børn er polypper og/eller mandler så store, at det påvirker barnets søvnkvalitet fordi barnet simpelthen ikke kan trække vejret sufficient, når det sover. Barnet får det der hedder søvnapnø og nogle børn vil faktisk blive ret dårlige af dette. Man vil ofte kunne mærke det på barnet i løbet af dagen, da barnet naturligt vil være mere træt, pylret og generelt mangle overskud til at lege, udvikles osv. fordi barnet simpelthen sover for dårligt, når de sover ...
Det lyder ikke som om at jeres dreng har problemer med at lege, eller mangle energi i løbet af dagen, så trods sin snorken, lyder det som om at han sover okay, men jeg synes faktisk man skylder ham lige at få det tjekket :o)
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, du kan bestille tid hos øre-næse-halslæge uden at have en henvisning :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske