Svar: Lure om dagen - 9 mdr.
15. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Heidi
Der sker rigtig meget motorisk med din datter i øjeblikket og hun har en stor uro i benene og har derfor svært ved at ligge stille og lade roen komme over sig ... :o) Det er derfor du oplever at hun ligger og sparker, og kæmper med ben og voksipose, når hun skal sove, ligesom hun måske nogle gange også kæmper for at komme op på alle fire eller lignende og bliver frustreret over ikke at kunne på grund af barnevognsselen.
Din datter lyder til at sove forholdsvis meget i løbet af dagen i forhold til sin alder - det er sådan set okay, hvis hun så også sover om natten, man må naturligvis gerne have en rytme hvor nattesøvnen er kortere og dagssøvnen længere - det vigtigste er at søvnbehovet dækkes og at barnet udvikler sig, er aktiv, stimuleres osv. i sine vågne perioder.
Gennemsnitligt vil de fleste børn på 9 måneder dog ofte kun sove 2½-3 timer sammenlagt om dagen og så sove ca 11 timer om natten. ofte vil barnet sove 45-60 minutter om formiddagen og 1½-2 timer over middag. Hvis din datter sover en forholdsvis lang formiddagslur, så vil middagsluren naturligt blive kortere og den vil også ligge senere på dagen, hvorfor hun naturligt så ofte vil protestere meget hvis hun bliver puttet for tidligt og også vil have svært ved at overgive sig til søvnen allerede kl. 20 om aftenen ...
Da din datter skal starte i dagpleje er det naturligvis vigtigt at hendes rytme nogenlunde følger en dag, som passer ind der. Derfor lyder det fint, at du forsøger at afkorte hendes formiddagslur, så hun sover mindst om formiddagen og sover lidt længere og i passende tid til middag.
Hvor meget du skal korte hendes lur ned, afhænger helt af hvordan det fungerer bedst , i princippet skal hun jo et eller andet sted have lov til at styre det selv og hun kan således godt sove 2 timer om formiddagen og 45 minutter over middag, fremfor modsat, hvis det er sådan hendes rytme er - men det er ofte ikke rytmen i dagplejen ... Derfor afhænger det faktisk også lidt af, hvordan jeres dagplejer er, nogle vil jo ikke vække børnene, andre mener det er vigtigt at børnene vækkes og kommer op, er aktive, kan deltage i legestue osv. og i stedet så sover om middagen.
Hvordan virker din datter, når du vækker hende fra formiddagslur? Virker hun okay med det eller har hun meget svært ved at få øjne? Du må prøve at vurdere ud fra hvordan hun virker til at have det bedst.
Jeg håber ovenstående tanker frem og tilbage hjælper lidt videre på vej, selvom der ikke er nogen helt gylden løsning :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske