Svar: Voldsomme raserianfald efter lillebrors ankomst
15. april 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære mor,
åhh, hvor hun har det svært jeres lille pige. Det er godt nok ikke nemt at være 2½ år, blive storesøster og i det hele taget finde ud af livet ...
- og tillykke med den lille dreng :o)
Jeg oplever ikke Maya som unormal, men tænker at hun reagerer meget naturligt på det der sker, omend det selvfølgelig virker meget voldsomt nogle gange.
Det er normalt at trække puttesituationen, det er jo det eneste tidspunkt, hvor hun har jer 100 pct. for sig selv, her er jeres tid helliget hende, Elias er ikke med når hun skal puttes og hun søger derfor kontakten, nærheden ekstra lige her. I må ikke gå, I skal være der for hende - en helt naturlig følelse.
I skal naturligvis være sikre på at hun puttes til passende tid, hun skal være parat til at sove, når hun bliver lagt i seng. Hvis I putter hende for tidligt, så kan hun ikke falde i søvn. I skal naturligvis også prioritere at sidde der, læse en historie, tale med hende om dagen, hvad der er sket, hvad I har lavet osv. men I skal så samtidig være konsekvente og opsætte faste rammer. Der skal således kun læses en eller to små bøger, hvilket I melder ud, hun kan få en kop vand ved siden af sin seng, natlampen tændes, døren står på klem, så hun kan høre jer og så går i.
Gå hun efter jer, så tager I hende i hånden, følger hende tilbage i seng, fortæller hende at hun skal lægge sig til at sove, at I er der, passer på hende osv. og så går I igen - med mindre hun mod at I sidder og holder hende i hånden i 10 minutter roligt lægger sig til at sove, så er det rigtig godt givet ud at sidde der. Jeg går ud fra at hun nu er ude af sin tremmeseng, så I kan sidde hos hende ...
Børn i jeres datters alder handler meget impulsivt og reagerer med lyst. Deres hjerne er ikke udviklet til at kunne tage stilling til ret mange ting og drives af lyst. Derfor bliver hun enormt frustreret, hvis I stiller for mange spørgsmål. Det kan være spørgsmål som "vil du have æble, pære eller banan" - hun svarer banan, får det og to minutter efter bryder verden sammen for så ville hun hellere have æble. Derfor er det vigtigt at I generelt ikke giver for mange valgmuligheder, men vælger for hende og så holder fast i at nu er det sådan det er. Så kan hun spise det eller lade være.
Børn i jeres datters alder mangler også ord til at beskrive deres følelser og reagerer derfor meget fysisk i stedet. Hun smider sig på gulvet, vrider sig rundt, sparker til ting, smider med ting, banker hovedet ind i væggen, slår fra sig, bider osv. når verden går hende imod.
Konflikter er en del af hverdagen med børn i denne alder og det hører med. Det har dog stor betydning hvordan man kommer ud af en konflikt og det er her at I som forældre har en vigtig rolle og prøver at handle bedst muligt alt efter situationen. Jeg ved godt at det er svært og nogle gange kan det virke umuligt at skelne mellem reel gråd eller hysteri, men prøv ..:o)
Børn på jeres datters alder får ofte fortvivlelsesanfald og her er barnet ikke uartig. Hun er derimod oprigtigt ked af det, hun er skuffet over at tingene ikke er som hun gerne vil have dem, at hun ikke kan finde ud af noget osv. Det kan sagtens være små bitte ting, der i jeres øjne kan virke som bagateller, men for hende betyder det rigtig meget. Det har hun brug for at I forstår, hun har brug for en medlidende reaktion. Hun har brug for at høre at I forstår det: "Bliver du bare så ked af det lige nu" eller "drille skoen, skal mor hjælpe dig" eller "det er også irriterende at mor gav dig den blå kop, når du hellere ville have den røde ..."
Når der bliver sat ord på, når man føler sig lyttet til og forstået, så klinger adrenalinen i kroppen af og man kan bedre tage det roligt. Hvis man bliver skældt ud, kaldt hysterisk eller lignende, så pustes der til ilden og man får det værre. Jeres datter har rigtig meget behov for at I prøver at forstå hende og sætter jer i hendes sted, samtidig med at hun har behov for at der er visse regler og at I er konsekvente omkring disse. Det er en tid hvor hun bare er så glad, sjov og charmerende, som aldrig før, men hvor hun lynhurtigt kan skifte humør - pludselig går hele verden under, alt bryder sammen, intet fungerer som det skal. Følelserne kører på højtryk.
At blive storesøster gør ikke denne alder lettere og ofte vil man opleve at barnet i en periode pludselig bliver lidt mere hjælpeløs end tidligere. Hvor hun måske tidligere har kunne tage sko på selv, så kan hun pludselig ikke og lignende. Et naturligt irritationsmoment for forældre, der gerne vil at 'den store' nu gør noget selv, fordi der er kommet en lille ny til. Derfor kan man som forældre også nogle gange komme til at forvente lidt for meget af den ældste, hvilket godt kan medvirke til at den ældste bliver endnu mere pylret og omklamrende, hysterisk, frustreret osv. og så kører det hele endnu mere op.
Der er ingen tvivl om at det er svært for jeres datter at skulle dele jer med lillebror. Selvom hun siger at hun elsker ham og forsøger at vise jer det ved at kysse ham osv. så gørhun det jo også fordi hun gerne vil gøre jer glade og godt kan fornemme, at det er bedst hvis hun synes sådan. Det er også psykologisk helt normalt at hun er sød ved lillebror og lader sin vrede og frustration gå ud over mor. Det er jo dig der har haft ham i maven, dig der har født ham, dig der har taget ham med hjem fra sygehuset, dig der giver ham mælk osv. Det er dig der er skurken og derfor vil hun kun have sin far. Du kan bare være sammen med ham den lille, det behøver hun og far ikke!
I skal altså prøve at finde balancen imellem at give hende plads, give hende lov til at reagere, rumme hendes følelser, frustrationer osv. og så samtidig også opstille visse regler og holde fast i jeres nej, være konsekvente osv. Og når det så gør ondt i hende, at møde denne modstand, så må I lytte, sætte ord på, vise at I godt forstår det, men stadig holde fast.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske