Brev:
Urolig nattesøvn - og tendens til hård mave
15. april 2009
Alder:
10 mdr.
Urolig nattesøvn - og tendens til hård mave
Hej Helen,
Tak for dit tidligere svar vedr. Mayas søvn. Maya er nu 9 1/2 md og vi har faktisk stadig lidt problemer med dette, men tænker lidt at det måske bare er sådan hun er?
Hun sover fint om dagen - 2 lure på ca. hver to timer.
Vi har fået indført et putteritual, som for det meste virker fint.
Hun får nattøj på m.m., bliver ammet og derefter lagt i sin seng. Vi nusser hende og synger lidt - og nogle gange virker det fint nok for hende. Hun brokker/græder som regel altid lidt når hun bliver lagt, men det går ofte over når hun bliver nusset. Andre gange går det ikke over og så græder hun mere og mere, så vi tager hende som regel ret hurtigt op igen og sidder med hende på værelset til hun falder i søvn i vores arme. Herefter kan vi lægge hende.
Men vi ville ønske at vi kunne putte hende 'rigtigt' hver gang, for hun bliver jo mere og mere bevidst om at hun kommer op til os når hun græder. Men hun græder rigtig hysterisk og selvom vi prøver at berolige hende i sengen først, så virker det sjældent. (Jeg har ikke prøvet at lade hende selv falde i søvn om aftenen, men det kan hun fint om dagen i barnevognen.)
Hun bliver som regel lagt ved 20-tiden. Men vi har meget svært ved at gennemskue, hvornår hun er klar til at komme i seng.
Hun får sidste rigtig måltid kl. 18.00 sammen med os andre (det bliver lidt tidligere når jeg skal arbejde igen pga storesøster på 3 år skal ligge i sin seng kl. 19.00). Nogle gange er Maya træt allerede kl. 19.00/19.30 og så lægger vi hende dér. Det kommer meget an på hvornår hun er vågnet fra eftermiddagslur.
Hun vågner mange gange i løbet af natten. Som regel første gang efter et par timers søvn. Hér ammer jeg hende og lægger hende tilbage i sengen og hun sover videre uden problemer. Vi har igennem nogle måneder forsøgt at vænne hende fra om natten. Men hun har været en del forkølet de sidste 2 1/2 md og de nætter har jeg ammet - dels for nattero og dels fordi hun ikke har haft meget appetit i øvrigt.
Lige i øjeblikket er hun helt frisk og rask og har masser af appetit om dagen. Hun får ca. 5 måltider om dagen og bliver ikke ammet om dagen. Hendes appetit er svingende fra måltid til måltid. Hun får vand og modermælkserstatning i kop til og imellem måltiderne. Hun er utrolig tørstig. Jeg sover i stuen og min mand tager hende over i sengen når hun vågner 2. gang og ikke skal ammes. Han giver hende vand og/eller sutten. Hun vågner mange gange og klynker og ligger også meget uroligt i perioder. Men hun accepterer fint vandet og sutten. Hun vågner ca. kl. 6.00 og er frisk. Jeg ammer ikke morgen, for så spiser hun ikke noget grød.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad vi kan forlange af hende. Måske kan vi ikke forlange at hun skal vænnes fra om natten endnu? Det er svært for mig at ligge med hende i sengen uden at amme, for hun kan jo dufte mig. Derfor sover jeg i stuen. Men det tyder ikke på at hun begynder at sove igennem alligevel. For vi har prøvet før (imellem to forkølelser) og efter en uge vågnede hun færre gange, men hun vågnede stadig. Og så blev hun forkølet og så gik vi tilbage til natamning.
Hun er en dame med meget vilje og hun helmer generelt ikke, hvis der er noget hun vil eller ikke vil. Hun er også meget bevidst og følsom. Hun har f.eks ikke været glad for andre mennesker siden hun var 5 mdr. Hun kan kun passes af mormor. Selv andre i familien som hun ser tit må ikke komme for tæt på. Hun er netop nu startet på indkøring i vuggestue, så det ændrer sig nok lidt nu.
Hun fungerer fint om dagen og virker ikke som om at hun sover for lidt om natten. Hun følger sin vækstkurve fint - v. 8 mdr vejede hun 7,2. Hun spiser meget forskellig mad. Grød, grønsager - mest kogte, små mængder cultura, frugt - både frisk og mos, brød uden kerner m. f.eks. leverpostej, kødpålæg, avocado, torskerogn, makrel. Om aftenen får hun samme aftensmad som os - som regel noget kød + kartofler/ris eller pasta og nogle grønsager. Hvis jeg ikke synes hun har spist så meget til et måltid, så får hun en smule grød som afslutning. Ét måltid kan nogen gange tage op til 3/4 - 1 time. Derfor synes jeg det er svært at tilbyde flere måltider, men jeg har tænkt om jeg skal prøve at forkorte et måltid og måske putte et ekstra måltid ind i mellem? Ved ikke om 5 måltider + 2 ammemåltid er nok i døgnet?
Hun har nogle gange svært ved at komme af med sin afføring (jeg giver hende aldrig banan), så sidder hun og presser og presser og man kan se at det er hårdt for hende. Tit begynder hun også at græde imens. Det er rigtig synd. Jeg synes det går lidt bedre, når jeg en gang i mellem giver hende lidt sveskemos. Men det gør jeg ikke fast. Hendes afføring er ikke knoldet, men meget fast (kan formes). Jeg synes ikke hun generelt har luft i maven, men enkelte gange har jeg oplevet at hun er utilfreds og prutter meget og småklynker. Men det er ikke hver dag. Derfor tror jeg ikke at dét med maven kan have noget at gøre med urolig nattesøvn - eller hvad? Hendes afføring var lidt tyndere da jeg ammede oftere, men hun skulle stadig presse meget.
Skal jeg give laktulose? Jeg har prøvet i en uge. Det gik lidt bedre med afføring, men hvor længe bliver man ved - og hvad så når man holder op. Så er man tilbage til start igen? Da jeg prøvede det, så skulle hun stadig presse hårdt, men det var uden gråd. Jeg gav 10 ml om dagen, men det var temmelig vandigt. Dræner det ikke kroppen for væske?
Undskyld at brevet blev så langt brev med så mange spørgsmål i ét - men det er lidt svært at gennemskue hvor meget tingene egentlig hænger sammen.. :o)
På forhånd tak for dit svar - og tak for en god side.