Svar: Kravleøvelser
5. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Kære pernille Wedderkopp
Det er fra at ligge på maven, trille og krybe at barnet lærer at kravle. At kravle kræver plads omkring barnet og motivation fra begge sider.
Bevægeleje er i det hele aget godt og det er en god idé at du bruger dig selv og lader din søn bevæge sig rundt på dig.
En lufttur eller hvis I har mulighed for at gynge ham, kan også være en god idé, da det udvikler hans balance.
Gemmelege og lignende, hvor du 'bliver væk' og din søn er nødt til at bevæge sig for at finde dig, er godt. Det samme med at trille bold, hvor barnet skal følge bolden og være med til at finde den er godt.
Selve kravle sker fra at barnet står på alle fire og rokker frem og tilbage. På den måde styrker barnet arme og ben, indtil det til sidst har kræfter til at slippe og forsøge at bevæge sig frem eller tilbage.
Du kan hjælpe din søn ved at hjælpe ham op på alle fire og hjælpe ham med at rokke frem og tilbage, så han får en vægtoverførsel fra arme og ben. Hvis du har et glat gulv, så kan du med fordel sy et par skindlapper på hans bukseknæ, så han bedre kan stå fast.
En tur i svømmehallen er også altid godt.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske