Svar: Spisning sammen med familien
15. april 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
"Små børn, små problemer, store børn, store problemer" - sådan er der i hvert fald nogen der siger, om det passer skal jeg ikke gøre mig klog på ... men der er lang tid til pigerne flytter hjemmefra :o)
Det lyder som om at vi skal fokusere lidt på det positive hos jer og jeg tænker at det her er super godt og dejligt, at jeres datter tydeligt viser større interesse for jeres mad og mad med mere bid i, end hun gør for sin egen mad.
Nu hvor hun er 7½ måned, så må hun meget gerne få mad i stykker, mad som spises med en gaffel, mad som hun selv kan sidde med i hånden - mad som smager af noget.
Du har naturligvis ret i at hun fortsat bør suppleres med grød og mos, så hun bliver mæt nok, men lidt af det hele er okay og hun behøver ikke spise store portioner. Det I skal fokusere på er lysten til at spise, at hun synes det er dejligt og rart.
Brug gerne sovs i madlavningen da det er med til at give smag og det kan ofte lade sig gøre at supplere med lidt ris med sovs, mosede grøntsager osv. netop hvis der er moset sovs sammen med. Så kan hun godt spise lidt kartoffelbåde, stykker af frikadelle osv. ved siden af, og opleve at hun spiser det samme som I andre, det er helt fint :o)
Med hensyn til flaske, så er det rigtigt at det lyder som om at hun lige nu sætter mængden lidt op og måske har hun ondt for tænder eller andet der gør, at hun søger flasken mere? Det kan også være alderen der spiller ind her, hun er jo motorisk rigtig fint igang og måske godt på vej ind i separationsfasen, hvor hun naturligt vil blive lidt mre pylret, tryghedssøgende og her ofte også vælge flasken, det at ligge og putte i favn giver ro.
Prøv at finde balancen imellem at give hende trygheden, nærheden, flasken osv. og samtidig også holde mængden af mælk lidt nede så der er plads til mere rigtig mad.
Start i vuggestue vil også ændre meget, ofte give større behov for powernap om eftermiddagen i en periode, mere urolig søvn - alle oplevelser skal jo bearbejdes i drømme osv. Så mange ting spiller ind på jeres datter søvn lige nu og den næste tid frem.
Planen for dagen ser umiddelbart fint ud, hvad angår tilbud, måltider, søvntidspunkter osv. I beder om at få en plan for dagen, fordi I synes det hele præges af gråd og sure miner og mit forslag er at I forsøger mere med mad i hånden, mad med meget mere smag og også den mad som gives med ske, må gerne smage af noget.
Det vil derudover være fint at tilbyde hende lidt bolle, frugt osv. at gnave i, i løbet af formiddagen. Flaske om morgenen har mange børn fortsat brug for I jeres datters alder og får hun den ikke tidlig morgen 05/06, så vil det være helt okay at tilbyde den inden formiddagslur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover måske lidt videre på den, hvis ikke så gives flasken først inden formiddagslur.
Morgen 7-7.30: Havregrød, evt. med frugtmos som topping, da hun er glad for det, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør at tygge sig igennem, lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på, frugtmos, vand af kop.
Hvis der ikke er givet flaske tidlig morgen, så lille flaske her og puttes til formiddagslur 9.30 som nu
Frokost 11.30: Øllebrød eller grøntsagsmos som nu, suppleres med rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer, lidt ris med sovs, kogte blomkålshoveder, kartoffelbåde og hvad hun nu ellers vil sidde og gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkorngsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden eller hvad I nu synes, vand af kop.
Powernappen springes normalt over
Aften 17.30-18: Familiemad, mere og mere smagfuld mad og mad med bid i, forsøg som nu. Vand af kop.
Suppler evt. med lidt frugtmos eller grød som supplement inden sengetid, så hun ikke er sulten.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften eller nat: Flaske x 1 efter behov og som I synes det passer bedst ind.
Som du kan se er der ikke meget forskel på jeres plan og min og jeg tænker derfor også at tiden arbejder lidt for jer. Når hun søger flaskerne så meget om natten, så tilbyd det, men hold lidt igen med mængden, måske behøver hun ikke mere end 50-75 ml hver gang for at falde til ro igen og på den måde stille og roligt undvære ... :o)
Hold som sagt fast i at hun spiser, gerne vil jeres mad, giv hende mere og mere af det. Det er planen.
Og så skulle I måske unde jer selv en pause og lade pigerne passe af et par bedsteforældre eller andre, så I voksne kunne lave noget andet end dag. Det kunne godt lyde som om at det var en idé ..
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske