Svar: Hvorfor vil han ikke sove om dagen?
15. april 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I har haft en lidt hård start på livet, det lyder som om at din dreng har haft mange smerter på grund af sine låsninger i nakke osv. og han har sandsynligvis derfor fra starten naturligt haft svært ved at sove og finde ro. Hver gang han blev lagt ned, så har det jo gjort ondt ...
Nu er han behandlet men erfaringen har han med sig og det tager tid at få en ny erfaring. Han er naturligt i kraft at sin alder stadig meget tryghedssøgende, har det dejligt og bedst med at sove i din favn og har samtidig så også en protest mod at skulle sove, fordi han lige nu oplever mere af verden, følger med øjnene, fornemmer rummet han er i, fornemmer hvorvidt han er hos dig eller en fremmed osv. Det er altså på en gang tale om at han har brug for rigtig meget tryghed, nærhed, hjælp til at blive skærmet og så naturligvis også behov for at opleve, lade sig stimulere, der skal ske noget.
Derudover har I også brug for faste rammer, det vil give jer begge mere ro og overskud i hverdagen. Du skal derfor planlægge dagen således at din dreng sover 3 lure dagligt.
Det vil være helt okay, hvis han i begyndelsen trilles i søvn i sin barnevogn, det er en mindre detalje, som du så må ændre på hen af vejen. Lige nu drejer det sig om at få skabt en rytme, få påvirket hans indre ur og give ham fornemmelsen af at have brug for at sove. Da han er en dreng, som sender svage signaler og er svær at aflæse, så må du kigge lidt på klokken, når du putter ham og du skal regne med at han kun er vågen ca 2 timer af gangen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 9.30: Ammes/flaske
Puttes i barnevognen til formiddagslur
Frokost 12-13: Ammes/flaske
Puttes til middagslur, igen gerne i barnevogn
Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur, som ofte er den korteste lur
Aften 19.30-20: Ammes/flaske
Puttes til natten i sin seng
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Nat 03: Har sandsynligvis fortsat behov for en flaske her
Når han om dagen vil opleve, mærke verden, så tag ham i en bæresele eller slynge og gå rundt med ham, brug den også hvis du skal ud at handle eller bare har noget praktisk du gerne vil have lavet. Overvej også om du måske skulle lade ham sove i en slynge hos dig en gang imellem, simpelthen fordi det lyder som om at han i din favn sover og har det rigtig godt.
Sørg også for at bruge ham selv fysisk, hjælp ham med at trille, dreje rundt, dans med ham, tumle med ham, så han får en naturlig fysisk træthed i kroppen.
Nogle gange kan man godt blive forsigtig fordi man er bange for at overstimulere sit barn og tænker at det er overstimulering som giver problemer. Men sådan er det ikke altid og det er vigtigt at din dreng får brugt sig selv både fysisk og mentalt i sine vågne perioder for også at mærke hvornår han er træt og har brug for at koble fra - og når det tidspunkt er, så skal du så hjælpe ham med at lukke af for verden og overgive sig til søvnen.
Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis han ligger i barnevognen så tril den roligt frem og tilbage. Stop lidt op hele tiden, græder han så triller du lidt igen, holder pause, lytter, triller igen hvis han græder, men stopper hele tiden - det er sådan du tilsidst lærer ham at han ikke behøver blive gået med for at sove.
Men lige nu må du som tidligere sagt gerne gå med ham, lige nu skal du fokusere på lidt rytme og struktur, både hele dagen igennem men også i måden du putter ham på :o)
Fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske