Brev:
Udvikling - hvad bør han kunne nu?
15. april 2009
Alder:
12 mdr.
Udvikling - hvad bør han kunne nu?
Hej Helen
Emil er nu 12½ måned og jeg er - som alle andre forældre - helt forbavset over hvor meget der sker på et år. Emil er vores første barn og jeg har ikke rigtigt nogen fornemmelse af hvad han bør kunne, hvornår. Vi er lidt på herrens mark.
Da Emil var 9 mdr skrev du i et svar til en anden at hendes barn burde kunne spise selv i den alder. "hold da op" tænkte vi - det havde vi slet ikke overvejet og begyndte straks at give mad stykker. Og to dage efter spiste han selv. Så vi er lidt bange for at vi servicere ham for meget og faktisk gør ham en bjørnetjenste ved det. Der er jo altid forskel på børn, men er der nogle tommelfingerregler for udviklingen. Og hvad skal vi gøre for at hjælpe ham på vej?
Emil har gået siden han var 11½ måned og øver sig lige nu på at sætte sig på hug, tage noget og rejse sig op igen og i at rejse sig op uden noget at støtte sig til. Han elsker at kravle op af trappen og selv skubbe sin klapvogn. Han kan selv tage sin kop og drikke - men smider den så bare når han er færdig. Han elsker alt hvad der har knapper, at tænde og slukke ting og er hurtig til at finde ud af f.eks. at man skal gøre noget med håndtaget for at få lågen til haven op.
Er lige ved at kunne tage noget på gaflen og ind i munden - med fingerne spiser han uden problemer. Tager også tandbørsten ind i munden og forsøge at skubbe den frem og tilbage. I svømmehallen hænger han på kanten og kan næsten selv kravle op. Han forstår også noget af det vi siger f.eks. dytter han når vi beder ham om det på cyklen, "hopper" når vi siger hop hop hop, bobler i vandet og den slags. Nogen gang henter han det vi beder ham om. Men det er noget sporadisk, så det er måske mere held end forstand. Men vi synes jo at han kan en masse ting.
Men han siger ikke noget vi kan forstå - en masse lyd-sætningerne, men ikke noget fast for f.eks. mor, far, mad eller noget. Han peger heller ikke i en bog, hvis vi spørger hvor noget er. Han smiler en masse, men griner kun sjældent (hvis vi kilder ham eller noget). Jeg tænker om han ikke burde kunne mere sprogligt og mere vise at han forstår os?? Vi snakker en masse med ham, men har ikke sunget så meget med ham. Han har aldrig gidet sidde stille hos os, men bøvler rundt og sådan at sidde og synge ud i rummet - det duer jeg ikke til.
Så vi har ikke som sådan et problem, men mere et behov for at vide hvad han forventelig kan. Hvad vi skal lade ham forsøge at gøre selv. Hvilke ting mener man "normalt" at en 1årig bør kunne? Hvornår skal man forsøge at lade dem selv tage noget tøj på, hælde noget op og lignende?
En anden ting. Emil har stadig ikke en eneste tand - har talt med en tandlæge som mener de må være der, for han har en masse fint hår. Men altså lidt underligt synes jeg. Hvornår skal jeg reagere på at tænderne ikke kommer frem? Og kan det faktisk være der ingen er??
Håber du kan hjælpe med et overblik. Jeg er ikke bange for at Emil er håbløst bagud, men vil gerne kunne hjælpe ham godt på vej i alle de kvantespring han tager for tiden.
Med venlig hilsen
Rikke