Svar: Udvikling, stimulering?
15. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Heidi
Ud fra din beskrivelse vil jeg ikke kalde din datter doven, du fortæller jo at hun forsøger at rejse sig ved tingene og kæmper for at komme op, men hun mangler endnu styrken i benene og skal trække sig op i armen og holde sig der, og det er naturligt svært for hende.
Hun lyder til at være stærk i ryggen, når hun sidder frit og nyder at sidde rank på gulvet. Det lyder også umiddelbart som om at hun godt kan trille omkring, selvom hun ikke har ligget særlig meget på maven og så fortæller du også at hun forsøger igen og igen at komme op på alle fire ...
Den bedste måde du kan hjælpe hende på er ved at hjælpe hende med at vugge frem og tilbage. Det er fra den vuggende stilling at hun stille og roligt lærer at kravle og du må gerne hjælpe hende op i denne stilling. Sæt dig bag hende, så hun med fodsålerne støder fra på dine knæ og hold hende så om livet imens du hjælper hende med at vugge frem og tilbage igen og igen.
Noget andet er at hun skal vippes, trilles, drejes, vendes på hovedet, gynges - jo mere jo bedre. Det at blive vendt og drejet i alle retninger er vigtigt for stimuleringen af balancen og dermed vigtigt for den motoriske udvikling. Så tumle med hende så meget som muligt og giv hende meget gerne en babygynge, som hun kan gynge frem og tilbage i. Altså ikke en hoppegynge, men en gynge som hun sidder i og gynger rigtigt i.
Med hensyn til at lægge hende på maven, så kan du prøve at gøre det til en vane at hun lægges på maven hver gang du lægger hende fra dig. Bliver hun sur over det, kan hun jo bare vende sig om :o) Bær hende også hvor hun ligger på maven, læg hende over dine lår, sving hende maveliggende, lad hende 'flyve' på maven fra den ene til den anden, altså mellem mor og far. Læg hende også på maven hen over en stor gymnastikbold og tril hende frem og tilbage på den.
Håber ovenstående giver dig lidt idéer til at komme videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske