Brev:
Reagerer med vild ulykkelighed på høje lyde
15. april 2009
Alder:
6 mdr.
Reagerer med vild ulykkelighed på høje lyde
Hej Helen.
Min dreng på 6½ måned har, helt siden han var ganske spæd, reageret rigtigt meget på høje, pludselige lyde - og gør det stadig. Det er alle lyde, - udover støvsugeren, håndmixeren, lyden når man taber bestik ned i vasken og de typiske "farlige lyde" ;) - også lyden af mig selv eller hans far der nyser, hoster eller griner.
De "farlige lyde" inkluderer også de andre børn i mødregruppen der banker med noget legetøj, hviner af fryd eller græder. Han bliver helt ulykkelig og er næsten ikke til at trøste igen. Vi har virkelig forsøgt at "afmystificere" de "farlige lyde" ved fx at lave sjov når både vi og han selv nøs og hostede, hvilket virkede godt og nu bliver han ikke forskrækket mere over dét! Vi har også gået med ham på armen mens der blev støvsuget og talt med ham og gjort det til noget ikke-farligt. Det er stadig "lidt farligt" for ham...
Vi har stået sammen ved vasken og "trænet lyden" af bestik der tabes i vasken ;) så han også kunne se hvad det var der sagde lyden...det har også virket ok...
Men - vi kan stadig ikke være med i nogle forsamlinger, herunder familiefødselsdage, mødregruppe og babysvømning, uden at han bliver helt ulykkelig så snart én kommer til at grine lidt højt, tale højt eller en af de andre unger "larmer" med noget legetøj, hviner eller græder. Sidst endte babysvømningen (som stadig er vandtilvænning for ham) i 30 minutters ulykkelighed i vandet, fordi instruktøren talte højt til nogle andre...så det blev ikke til meget babysvømning! :(
Jeg havde håbet at han ville vokse sig fra det efterhånden, han er jo ikke helt lille mere - men det er som om der ingen udvikling sker. Jeg har prøvet at tilvænne ham til lydene, når jeg er hjemme med ham, og når vi leger, kan jeg sagtens "få lov" til at tale højt, og "skrige" og brumme og banke med legetøjet i gulvet osv. Radioen kører også for at der ikke er så stille... Men det hjælper bare ikke rigtigt når vi er ude...
Det er ikke så hyggeligt at tage nogle steder når han bliver så ked af det - og jeg bliver frusteret når det sker gang på gang, og det er synd for ham, for han er ellers mega meget nysgerrig og skal da (vel) ud og opleve lidt af verden. Hvad kan jeg gøre?
Med venlig hilsen
HMR