Svar: Reagerer med vild ulykkelighed på høje lyde
15. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære HMR
Der er desværre ikke så meget andet at gøre end det I allerede har gjort, nemlig stille og roligt at forsøge at vende ham til de forskellige lyde og berolige, trøste og vise ham at I tager det roligt, når han bliver forskrækket. Han spejler sig jo i jer, så jo mere roligt I tager det, jo lettere vil han også have det med at finde roen.
Det er forøvrigt en meget fin måde I har prøvet at hjælpe ham på, stort skulderklap for det. Hold fast i at I også kan se at det har virket :o)
Det er helt normalt at små børn bliver forskrækkede over høje lyde, gæster som griner med dyb stemme kan få barnet til at græde i længere tid og bare vedkommende kigger på barnet, ja så skriger barnet nogle gange igen - præcis som du beskriver og det er frustrerende. Når det sker, så tag ham med ind i et tilstødende lokale, forsøg at berolige ham, aflede ham og når der er ved at være ro på, så gå tilbage.
Lad ham sidde op i sin barnevogn. Det er fint vejr nu og han kan sagtens sidde op i vognen med den alder han har. Kør en tur på gaden dagligt, lad ham kigge på bilerne, dyrene, hører de forskellige lyde og snak så lidt med ham imens så han bliver beroliget af din stemme. Det er vigtigt at du tager det stille og roligt.
Lad ham sidde på favn eller i en bæresele, opleve verden fra den trygge base, det kan gøre det lidt lettere at overskue alt det der sker omkring ham. For selvfølgelig skal I ikke bure jer inde, han har ligesåvel som du behov for at komme lidt ud og opleve andet end hjemmet fire vægge.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske