Svar: Sprog, pottetræning, tandbørstning
15. april 2009
Alder:
22 mdr.
Kære Lotte
Det vil normalt være sådan at tosprogede børn taler lidt senere end andre børn. Men det skal forstås sådan, at hvis man lægger ordene fra begge sprog sammen, så vil ordforråddet svare til den mængde ord et barn der kun taler et sprog vil kunne. Hvis man som uden forstående kun taler det ene sprog, så vil noget af det barnet siger altså forekomme som volapyk, hvorimod hvis man taler begge sprog, så vil man godt kunne forstå hvad barnet siger.
At tilegne sig sprog er meget andet end at udtale ord korrekt og det er vigtigt at man støtte op om barnets lyst til at tale og lader barnet snakke, synge, bruge fagter osv. alt det som gør at barnet kommunikerer. Lysten kommer inde fra og det er derfor meget vigtigt ikke at afkræve svar eller korrekte lyde eller udtalelser hos børn. I stedet må man gentage ordene igen og igen, så barnet hører det rigtigt og også gerne bruge ordene flere gange i samme situation.
F.eks. hvis din dreng gerne vil have et glas mælk og hans ord for mælk er "mæ" eller lignende. Så svarer du "Vil du gerne have mælk", "mor tager mælken i køleskabet", "Nu hælder vi mælken op i glasset", "mmm mælk smager dejligt" eller hvad du nu kan sige - og på den måde får du nævnt ordet mælk flere gange, så han hører det rigtigt, samtidig med at du ikke kritiserer hans måde at sige ordet på. Du viser ham at du forstår ham.
Det er vigtigt at I vælger modersmål til jeres dreng, at du f.eks. konsekvent taler dansk til ham og er far fransk, så taler far fransk til ham. På den måde får han det fulde udbytte af jeres sproglige kapaciteter.
Barnet vil ofte tale begge sprog samtidig og vil så stille og roligt i takt med at det bliver ældre, begynde at skelne og slå over i det sprog, som tales i den givne situation. Det vigtigste er i første omgang at jeres dreng lærer at forstå ordene og derefter vil han så stille og roligt lære at bruge dem.
Der er heller ikke tvivl om at de gentagende mellemørebetændelser kan påvirke den sproglige udvikling. Hvis man konstant har væske i mellemøret eller springer sin trommehinde, så er det svært at høre alle lyde og nuancerne i sproget forsvinder. Det lyder ligesom hvis du selv gik rundt med vat i ørerne ...
Jeres dreng er stadig ikke så gammel og sproget skal have en chance for at komme, men du har ret i at hvis du fortsat ikke rigtigt taler, så er det en god idé at drøfte det med en læge.
En ørelæge vil kunne måle jeres drengs hørelse og se om han hører lydende som han bør. Det er fint at få det tjekket.
De fleste børn vil fra ca 20 måneders alderen begynde at sige små ord selv. Det er små navneord og kan være ord som lys, bil, bold og lignende små ord.
Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte de små ord sammen, og siger f.eks. "min bil" eller "de bar" i betydningen "der er far". Ordene vil altså være der, men vil ofte stadig kunne blive udtalt forkert. I 2 års alderen har barnet et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt.
Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Barnene taler stadig ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :o)
I 3 års alderen en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt et ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere... Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der store individuelle forskelle.
Hvis barnets sprog ikke udvikler sig alderssvarende, så er det altid en god idé at drøfte sproget med en talepædagog. I DK er der tilknyttet talepædagoger til børnehaven og det er et gratis tilbud til alle. Hvordan det er hvor I bor, tør jeg ikke sige.
Med hensyn til pottetræning og renlighed generelt, så er de fleste børn omkring 3 år inden de er parate til dette, så hos jer lyder det som om at I måske skal vente til næste sommer.
Det er meget normalt at børn omkring 2 års alderen begynder at interessere sig lidt mere for hvordan de fungerer, at de tisser, at der er forskel på drenge og piger osv. Det er således meget normalt hvis jeres dreng så småt er begyndt at interessere sig for sig selv og det faktum, at der nogle gange kommer noget i bleen "hvad er det for noget? (a' det?") ...
Det er dog ikke det samme som at han er parat til at I træner renlighed, at blive renlig er en fysisk proces, som barnet modnes til. Når børn er ved at være parate til at blive renlige, så skal man lægge mærke til hvor barnet er henne i processen. Renlighed har tre faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.
Et andet godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hans blære rent fysiologisk er i stand til at 'holde sig'.
Derudover er det vigtigt at han beholder bleen på og at man ikke fjerner den for hurtigt. Det er lang bedre at få små succesoplevelser med at have en tør ble, fremfor de nederlag som våde bukser naturligt vil give. Derfor skal bleen ikke af for hurtigt, i stedet kan du give ham en bukseble på, der kan trækkes op og ned som et par underbukser, når og hvis han en gang imellem synes det er sjovt at skulle sidde på potte. Og kommer der så noget i potten og bleen er tør - ja så er det jo dejligt og så er der noget at bygge videre på. Men lige nu er det altså umiddelbart for tidligt :o)
Med hensyn til voksentandpasta så må I gerne bruge dette til jeres dreng, men altid i en meget lille mængde. Han bør ikke få mere end hvad der kan ligge på hans lillefingernegl.
Og hovedpude - det begynder de fleste børn gerne at ville have omkring de 2 år. På dette tidspunkt har hovedet en størrelse, hvor det er dejligt at få ekstra støtte. Tit oplever man at barnet begynder at lægge sig på sin sovebamse eller lignende og så er det fint med en pude. Det er dog vigtigt at man fortsat bruger en flad lille pude, beregnet til små børn. Barnet skal ikke sove med en stor voksenpude :o)
Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske