Brev:
Madmæssig frustration
16. april 2009
Alder:
6 mdr.
Madmæssig frustration
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet, da vores datter, der i slutningen af denne måned er 7 måneder, efter 2 gode måneder med grød og mos, pludselige ikke længere rigtig virkede interesseret i maden.
Vi har nu i 3 ugers tid prøvet flere forskellige tiltag - mere "grov" mad, der smager af noget (fx vores egen mad "moset", købemad på glas, som hun tidligere har været glad for og at give hende nogle brødskorper eller bløde pastaer, som hun selv kan sidde og fedte med.
Ingen af delene har dog haft nogen rigtig effekt, omend hun et par enkelte gange har overrasket os og snuppet et ordentligt måltid, og hun ellers foretrækker frugtmos, men det er jo lidt af et skråplan...
Hun virker stadig enorm "madmæssigt" frustreret. Generelt spiser hun 1-2 tsk., hvorefter hun snører munden sammen, uanset hvor meget vi forsøger at "distrahere" hende, pludre med hende eller lignende forsøg på at holde hendes opmærksomhed. Hvis det lykkes os at få en skefuld i hende, spiser hun den faktisk, så det virker jo egentlig som om, at hun godt kan lide smagen af maden, men at hun blot ikke vil have skeen.
Alternativet, at hun selv sidder med nogle skorper, pastaer eller lignende, synes hun vist egentlig er meget hyggeligt. Men det er ikke meget mad, hun får indenbords på den måde, da hun motorisk ikke helt mestrer opgaven. Og i sidste ende bliver hun sur og irritabel. Hvis vi forsøger at hjælpe ved at give hende et lille stykke mad i munden, bliver hun rasende.
Flaske vil hun stadig ikke tage, men vi er nu også holdt op med at forsøge, da det også virker som om, at hun bliver gal, når vi forsøger at give hende flasken i munden.
Men desværre synes jeg også, at hun er ret frustreret på brystet - hun er sur over, at mælken ikke kommer med det samme, og når først mælken kommer, hiver og flår hun i brystet, ind i mellem "kaster" hun hovedet væk fra brystet og græder, hvor jeg så må føre hende tilbage på brystet, så hun kan spise videre. Når hun har spist 3-5 minutter, har hun tømt brystet, og ind i mellem lykkes det så at få hende over på det andet bryst.
Jeg kan ikke rigtig helt finde ud af, hvordan vi skal komme videre. Er hun ikke sulten nok, får hun for få måltider (morgen/frokost/eftermiddag/aften), får hun for meget bryst (altid efter de nævnte måltider samt en gang om natten). Jeg håber, at du kan hjælpe os videre.
Jeg er også blevet i tvivl om, hvorvidt det ødelægger hendes appetit om dagen, at hun får bryst en gang om natten (omkring kl. 2-3, hvor hun sidst har fået bryst omkring kl. 20, og ellers sover videre til kl. 6.30). Hvornår er det, at hun egentlig bør sove igennem fra aften til morgen, så det ikke ødelægger hendes appetit?
Sidst lige et spørgmål vedrørende hendes motorik - hun ligger glad på legetæppet (helst på ryggen, men jeg vender hende om på maven dagligt), hun har opdaget sine fødder og sparker til legetøjet på legetæppet. Men hun vender sig endnu ikke fra ryg til mave, men lægger sig dog om på siden. Hun sidder også OK i sin høje stol, når vi fylder ud med et tæppe, men ellers har hun svært ved at holde balancen. Kan det skyldes, at hun er meget lang og slank?
Jeg synes, jeg kan huske fra vores ældste barn, at hun sad "perfekt" i sin høje stol, da hun var 6 måneder, og at hun også vendte frem og tilbage på dette tidspunkt. Men er det helt normalt, at vores yngste datter endnu ikke kan disse ting?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
De bedste hilsner,
mor til 2