Svar: Madmæssig frustration
16. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære mor til 2
Din datter er stadig kun 6 måneder gammel og det er helt okay, at hun ikke spiser særligt store portioner af gangen. Det er vigtigt at du i stedet netop fokuserer på små og hyppige måltider og at det at spise skal forbindes med noget hyggeligt og rart.
Når hun bliver 7-8 måneder gammel, kan du begynde at tilbyde hende lidt mere mad i stykker, men hun har fortsat behov for grød og grøntsagsmos for at blive fyldt op og få sit behov dækket. Det er altså stadig en veksling mellem skemad og mad i stykker.
Nogle børn er dog meget kede af skemaden og her må man som du så i stedet forsøger med lidt mere mad i stykker og så stadig prøve at få lidt grød og mos indenbords. Grøntsagsmos kan f.eks. godt bruges som smørbart pålæg på rugbrød, ligesom frugtmos kan bruges på en bolle ..
En plan for dagen til et barn på 7 måneder ser således ud:
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng.
Morgen 7.30: Havregrød eller anden form for grød, varier mere og mere mellem grødtyperne, øllebrød og flerkornsgrød er ikke så groft i konsistensen som havregrød kan være det. Lav det selv eller køb de industrielle produkter, lige nu er det vigtigt at give hende noget hun giver have. Vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, fersken, blommer eller lignende, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9.30-10 og kan begynde at undvære amning, hvis hun dog er ammet tidlig morgen.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, igen kan det være hjemmelavet eller mos fra glas. Du kan tilbyde agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden men hvis du tror hun allerede i 7 måneders alderen kan tygge, så må du også gerne give hende små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Kan tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos og igen frugt i hånden at sutte på ligesom om formiddagen. Nogle vælger i 7 måneders alderen at springe amningen over her og erstatte med ovenstående, men andre vælger at bibeholde amningen fordi det er godt til at holde maven igang at få den ekstra væske her.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og igen er det fint at udgangspunktet er jeres mad, men hun må også gerne få mos fra glas. Det er et spørgsmål om at komme igang og finde noget hun kan lide. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng.
Sen aften 23: Ammes og sover videre i sin egen seng indtil næste morgen tidlig.
Din datter sover tilsyneladende allerede igennem, hvis hun sover fra 20 til 06.30 kun afbrudt af en enkelt amning kl. 02/03 og det er helt fint. Det at sove igennem svarer til at sove mellem 5-7 timer uden at få mælk og sådan sover hun jo nu, så amningen om natten har hun fortsat behov for og det er okay, at hun deler det op på den måde :o) Amning kl. 03 bør ikke ødelægge hendes appetit kl. 7-8 ..
Med hensyn til motorik, så bør hun ikke stables op med tæpper i sin høje stol. Jeg ved ikke hvad form for stol I har, men kan man ikke købe en pude der er beregnet til stolen. Den kan hjælpe så hun ikke glider på sædet. Når hun sidder, så er det vigtigt at hun kan holde sig selv siddende, ikke i lang tid, men nok til at kunne få sin skemad og være med ved bordet sammen med I andre. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fint kunne sidde i høj stol, men vil endnu ikke kunne sidde på gulvet.
Gør det til en vane at du lægger hende på maven hver gang du lægger hende fra dig, når hun er vågen. Altid starte med at ligge på maven, på den måde får du hende på maven mange gange dagligt og det bliver til mange minutter. Tril hende evt. maveliggende hen over en stor gymnastikbold, det kan også være en god øvelse og hjælp hende så med at bruge sig selv motorisk, ligesom du gerne må lave forskellige bevæge lege med hende, hvor hun cykler med benene, trækker sig op i armene til siddende stilling osv.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro, det lyder som om at det nok skal komme hos jer, hun er bare ikke helt så hurtig til det som storesøster var .. :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske