Brev:
Søvn - eller rettere mangel på samme
16. april 2009
Alder:
9 mdr.
Søvn - eller rettere mangel på samme
Kære Helen
Så er det blevet tid til et spørgsmål igen. Vi burde nok have spurgt for længe siden, men vi er bare ikke sikker på, at vores "problem" er noget, der kan løses, men måske - som så meget andet med de kære små - noget Alma vokser sig til/fra. Nu er vi dog (på skift) så trætte, at vi alligevel kaster en line og håber på en mirakelløsning.
Alma sov de første 4 måneder af hendes liv som en sten, og vi nød vores soveengel til fulde. Men så startede balladen. Uden nogle tilsyneladende årsag (altså sygdom eller eksterne forandringer) tog de natlige opvågninger hurtig til, og i løbet af 14 dage var vi oppe på, at hun vågnede mindst hver time hver evig eneste nat. Det varede i ca. 2 måneder, hvor vi arbejdede med Sov igennem uden gråd.
Hun har aldrig brugt sut, men var meget glad - og er det stadig - for sin puttekludsbamse (faktisk sover hun med 2). Vi har god ro om aftenen, helt fast aftenrutine, og vi fik forholdsvist hurtig vænnet os af med den dårlige vane vi havde - at vugge hende i søvn igen, når hun vågnede om natten. I løbet af de to måneder kom vi ned på, at vi oftest kunne schh'e hende fra døren, når hun vågnede - men hun vågnede fortsat mange mange gange hver nat.
Vi har forsøgt at tage hende ind i sengen til os, men det medfører bare, at hun vågner helt op og tror vi skal lege. Hun har aldrig været til at ligge og putte helt tæt op af os (desværre synes moderen :-)). Jeg har ikke escaleret natamningen, bortset fra enkelte tilfælde, hvor hun ikke havde spist om dagen/aftenen og virkelig var sulten. Så langt så godt.
Hun har altid været et meget fysisk aktivt barn. Vores egen sundhedsplejerske mener, at hendes natlige uro skyldes, at hun er fysisk foran sin psykiske udvikling. Hun kravlede før hun var 6 måneder, og vi kan ikke huske nogensinde at have set hende sidde eller ligge stille mere end 5 sekunder. Nu hvor hun fylder 9 måneder i morgen kravler hun meget hurtigt, rejser sig op af alt - også den bare væg og går fra møbel til møbel med en enkelt hånd som støtte. Vi er selvfølgelig pærestolte af vores lille hyperaktive barn:-) Og vi har rigtig mange skønne og sjove timer med hende om dagen (hun laver stadig en del ballade med mad, men der kommer ok store portioner ned).
Jeg har læst alt om søvnassociationer og er helt med på, at hun pt. er i en rivende udvikling. Men nu har vi haft mange opvågninger hver nat i over 5 måneder. Jeg har også lige læst dine gode breve om børn, der kommer ind i en dårlig vane med at vågne ofte pga. eks. sygdom, og det giver god mening for mig. Måske er det der vi er nu. Vi har dog været forskånet for sygdomme og har kun haft en smule feber og lidt snotnæse. Ikke noget der har påvirket nætterne.
Vi følger den dagsplan du har sendt os, bortset fra, at Alma først tager sin eftermiddagslur fra ca. 15.30-17 eller senest 16-17.30. Hun er simpelthen ikke træt før (vågner fra formiddagslur kl. 11.30-12), og selv hvis vi triller en tur med vognen ligger hun vågen indtil da. Hun kommer derfor også først i seng ved 20tiden, men der er sjældent problemer om aftenen, hvor hun efter godnatamning, ren blev og godnatsang selv falder i søvn meget hurtigt. Hun vågner altid mellem 6.30 og 7 og sover 2 lure om dagen i alt normalt 2 3/4 - 3 timer. Så hun følger fint planen (hvilket virkelig er dejligt og skaber mere ro og overskud i hverdagene synes jeg).
Hun har sovet på sit eget værelse siden hun var 3 måneder, og hun virker meget glad for det og for sengen, og virker på ingen måde utryg. Faktisk skubber hun mig tit væk, når jeg synger godnatsang og kigger ned i sin seng. Det er tydeligt, når hun gerne vil ned og sove. Hun lukker oftest øjnene med det samme og ligger så og kysser lidt med sin putteklud indtil hun falder i søvn.
Så vi ved simpelthen ikke hvad vi gør "forkert". Eller som min mand siger - hvad vi kan gøre bedre. Når hun vågner sætter hun sig straks op på numsen og kalder og kalder. Jeg har på fornemmelsen, at hun af og til gør dette i søvne og altså slet ikke er rigtig vågen. Men hun vækker ikke desto mindre os og til sidst sig selv helt op, hvis hun ikke får hjælp. Hun bliver altså lagt kl. 20 og sover nu de fleste aftener fint til kl. 23.30-24. Her ammer jeg hende - normalt på begge bryster. Jeg har eksperimenteret med kun at give hende det ene og så "gemme" det andet til hun vågner lidt senere, men det gør ingen forskel. Så er vi oftest så heldige, at hun sover til kl. 3 men ellers kl. 2 hvor hun så enten bliver lagt ned og sch'et eller ammet. Ingen af delene gør nogen forskel for næste trin.
Kl. ca. 4 vågner hun igen og skal have hjælp til at ligge ned og få puttekluden igen og så sover hun igen. Så går vi i seng og når lige at falde i søvn og så sker det samme igen kl. 4.15 og ofte kl. 4.30 (og på de ekstra dumme dage igen kl. 4.45). Jeg har prøvet at blive ved hende, og hun falder faktisk i søvn igen imellem. Jeg har prøvet at amme hende kl. 4 eller 4.15, men det gør heller ingen forskel (uanset om jeg har ammet hende kl.3), og hun er heller ikke rigtig sulten.
Så jeg tror hun falder ind under kategorien "har fået en dårlig vane"? Men hvordan ændrer vi den? Eller vokser hun bare fra det? Og i så fald hvornår (:0) suk det ved jeg godt du ikke kan svare på - man længes bare så meget efter noget konkret at se frem til :-)) Hun kalder mere end hun græder om natten, så jeg overvejer om vi bare skal lade være med at gå ind til hende og se, om hun selv finder ud af at lægge sig ned igen. Det har vi gjort to enkelte gang, hvor hun småkaldte on/off i små 10 minutter. (Vi har aldrig ladet hende græde alene.) Men så vågnede hun bare igen en time senere - og vi ligger jo også altid vågen, når hun kalder løs.
Hun virker i øvrigt ikke til at have skyggen af separationsangst. Hvis vi overnatter hos andre og hun sover i samme rum som os, sker det samme. Uanset hvor jeg er med hende kravler hun uden at se sig tilbage ud i den store hvide verden mellem børn og voksne. Afsted afsted. Og hvis pivfremmede bare giver hende 5 minutter til at se dem an, kravler hun hen og hiver i deres bukseben for at komme op og sige hej. Andre mødre siger, at jeg skal nyde det. Men jeg håber nu lidt, at min næste baby bliver en lille puttefis. Det er et utaknemmeligt job at være baby ikke. Lige meget hvad de gør, finder vi altid noget, de kan gøre lidt bedre :0)
Tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Almas forældre
PS: Jeg glemte at skrive, at Alma sagtens kan lægge sig ned fra siddende stilling, ligesom hun er rigtig god til at sætte sig ned igen fra stående stilling. Så jeg tror ikke det handler om, at hun bliver "fanget" i en stilling.