Brev:
Søvnbehov - 11 mdr.
16. april 2009
Alder:
11 mdr.
Søvnbehov  - 11 mdr.
Kære Helen
Mange tak for dit svar vedrørende min datters søvnbehov og amning.
Jeg skriver til dig igen, fordi jeg er ved at være virkelig bekymret. Min datter, som snart er 11 måneder, vil nu slet ikke sove om dagen - overhovedet. Det har stået på den sidste uges tid. Børnepasseren melder, at hun græder sig igennem dagen og ellers bare ønsker at være på arm hele tiden. Hun vil ikke sove, men dejser omkring et par gange i 30 minutter - men kun under stærke protester.
Hendes humør bliver tydeligt forbedret, når far eller mor kommer hjem. Men hun sover stadig kun 9 eller max 9 1/2 time om natten.
Dvs. max 10 1/2 time på et døgn.
Det er tydeligt, at hun er træt, og det gør hende selvfølgelig meget pylret og ked af det, og det går også ud over appetitten. Hendes mælkeindtag er nede på omkring 100 ml på en hel dag + morgenamning og aftenamning, hvor hun ikke får ret meget (jeg kan ikke malke noget ud overhovedet, så jeg tror ikke hun kan suge særlig meget ud heller). Hun vil under ingen omstændigheder spise cultura, ymer eller lign. Jeg kan godt få lidt ost i hende, og jeg blander også mælk i morgengrøden og den mos, som hun tilbydes til aften, men det er bare ofte, at hun ikke vil spise særlig meget af det.
Som du ved, har jeg tidligere forsøgt at trække tiden frem til kl. 6 før jeg ammede hende. Det har været en lang time med gråd. Du mente, at det nok forvirrede hende, og at jeg burde amme hende med det samme, hun vågnede. Det gør jeg så nu, og det stopper absolut hendes gråd, men hun sover ikke videre, hvilket resulterer i, at vi stadig står op med en meget ked af det lille pige omkring kl. 5 om morgenen. Min fornemmelse er også, at hun nu vågner endnu tidligere. Før var det ca. 5.30 - nu er det pludselig 4.30. Efter at have kæmpet en virkelig sej kamp med at stoppe natteamningen bekymrer det mig, at hun måske vågner for at blive ammet - men jeg ved jo ikke sikkert, om det faktisk er årsagen.
Jeg tør ikke rigig lade være med at amme hende - både pga mælkebehovet og fordi, jeg ikke vil forvirre hende igen med at lade være/holde hende hen. Jeg tænker også, at hun måske har brug for trygheden i øjeblikket, men det undrer mig altså meget, at hun ikke falder i søvn, når nu hun er så træt og gnider sig i øjnene, græder og gaber. Vi er som sagt nede på omkring 10 timers søvn på et helt døgn, og det er tydeligt at hun ikke trives med så lidt søvn.
Vi har været til lægen, og der er ingen øreproblemer, afføringen er fin, ingen feber og ingen symptomer på noget andet. Hun har fået to tænder, som hun dog ikke har virket generet af. Hun tygger ikke rigtig mere på ting end hun plejer at gøre, selvom jeg tilbyder hende kølige bideæbler.
Hvad søren tror du, der kan være i vejen?