Svar: Søvnbehov - 11 mdr.
16. april 2009
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt svært for mig at sige hvad der sker hos jer, nogle gange ville jeg ønske at jeg kunne være en flue på væggen ... :o)
Der er ingen tvivl om at din datter i øjeblikket sover for lidt og det lyder som om at I måske er der, hvor I skal arbejde på en lur dagligt - altså at hun sover et par timer fra kl. ca 12-14.
Start her med at lade hende sidde op i barnevognen og tril hende så en tur, hvor hun kigger på verden, peger på tingene og småsnakker med dig imens I kører. Jeg er ikke helt klar over om den barnepasser du nævner kun passer hende eller om der også er andre børn, men det er klart at mulighederne for at benytte denne metode, naturligvis ændres, hvis der er flere børn at tage sig af ... :o) Men du kan selv forsøge i weekend og er hun den eneste der passes, så vil det være en rigtig god idé.
Når hun sidder op i vognen og kigger på verden så får hun rigtig mange stimuli og det higer hun efter. Men hun vil naturligt også blive træt af vognens trillen og de lullende bevægelser og stille og roligt vil de fleste børn således overgive sig til søvnen og man kan så lægge dem ned og putte dem, når man kan mærke at tidspunktet er rigtigt. Herefter kan de så tage sig en rigtig god middagslur og det lyder som det I skal arbejde på.
Det er fint at I har været ved lægen, har fået hende tjekket osv. for der er naturligvis den tanke at hun må have ondt, når hun sover så korvarigt og generelt virker pylret, meget kontaktsøgende, helst vil være på arm osv. Det lyder jo som om at hun har ændret sig lidt her og det skyldes ofte sygdom. Men lægen har intet fundet og derfor må du tro på at hun er okay.
Jeg er som du overrasket over hvorfor hun ikke falder i søvn om morgenen, hvis du tager hende over i din seng og ammer hende liggende der. Hvis hun er så meget i søvnunderskud som du beskriver, så burde netop det at blive lagt til brystet, ligge med mor tæt under den varme dyne osv. jo netop give roen og frembringe bare en ½ times mere søvn. Hvorfor hun ikke sover, kan jeg ikke svare på - måske mælken på grund af sukkerindholdet næsten virker til at speede hende ... Men det burde ikke være sådan. Positivt er det dog at hun ikke længere græder, når hun vågner og jeg synes bestemt at du skal blive ved med at amme hende tidlig morgen, så I får nogle lidt mere rolige morgener og så hun også får lidt næring ...
Og med hensyn til næring så spiller det faktisk også ind på søvnen og det lyder her som om at hun generelt ikke spiser særlig meget.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er derudover vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Derfor er det en god idé at se på hendes indtag af mad i løbet af dagen, ikke kun mængden, men også indholdet og også tidspunktet hvor de forskellige fødevarer serveres på. Det kan have betydning for søvnen og søvnkvaliteten.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske