Svar: Amning og grød - 5 mdr.
16. april 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Emilias mor
Det lyder som om at du har ramt det rigtige tidspunkt for introduktion af skemad og det er rigtig dejligt at din datter tager så godt imod, så hun kan begynde at tage lidt ekstra på igen :o)
Hendes mælkebehov er dog fortsat stort og det er derfor vigtigt at hun stadig får rigtig meget mælk. Derfor anbefaler jeg normalt at man holder mængden af skemad lidt nede, så der netop er plads til mælk i maven efterfølgende og da din datter spiser store portioner grød og bagefter ikke virker synligt interesseret i brystet, så vil jeg anbefale dig, at du nu begynder at tilbyde hende lidt mindre skemad af gangen, men i stedet giver hende to gange dagligt.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede, evt. med forskellig frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover sin 3 lur, som ofte er en powernap
Aften 17.30-18: Grød eller stille og roligt begynde med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19-19.30
Sen aften 23: Ammes
Nat 03: Ammes ved behov
For at lette overgangen til grøntsagsmos om aftenen, da hun ikke er så gammel, så kan du starte med at bruge f.eks. lidt risgrød som basis og så komme gulerodsmos eller lignende på som topping. Stille og roligt kan du så gå over til at give hende kartoffelmos med gulerod, blomkål, broccoli og lignende grøntsager om aftenen. Hele tiden holde mængden nede, så der er plads til amning efterfølgende, hvorefter hun så puttes.
Med hensyn til vælling eller det at få flaske i det hele taget, så behøver din datter ikke få dette. Du kan sagtens amme hende og så supplere hende med skemad. Det er helt fint at gøre det sådan. Hvis du har et ønske om at hun skal lære at tage imod en flaske, fordi du gerne vil have den uafhængighed det giver og du allerede nu ved at du ikke vil amme hende til hun er 1 år, ja så synes jeg det kan være fint at forsøge med en flaske om aftenen, hvis du skønner at der er brug for den der. Der er dog ingen garanti for at hun tager imod den, måske vælger hun den ægte vare og så er det sådan :o)
Hvis du kun vil amme til hun er 6 måneder, så vil en flaske være nødvendig, da hendes mælkeindtag i denne alder fortsat er meget højt og hun vil ikke kunne drikke nok af en kop. At du oplever hendes amninger kortere nu behøver dog ikke betyde at hun ikke vil amme, det er helt normalt det du fortæller og du må et eller andet sted tro på, at hvis du lægger til brystet efter ovenstående plan, så får hun hvad hun har behov for.
Vælling kan gives tidligst fra 4 måneder og giver man vælling i alderen 4-6 måneder så bør barnet kun få to flasker. Vælling er en tilskudsblanding og det betyder at barnet ikke kan leve af det alene, men netop har brug for amning, skemad eller modermælkserstatning ved siden af.
Beauvais har oplyst at det er blevet pålagt producenter af vælling at ændre anbefalingen på pakkerne fra 4 måneder til 6 måneder. En bekendtgørelse der er med til at støtte op om Sundhedsstyrelsens anbefaling om primært at amme frem til barnet er 6 mdr. Man må dog gerne give vælling før 6 måneder, hvis det skønnes nødvendigt, fuldstændig ligesom man også gerne må starte med skemad, hvis barnet har behov for det. Der er tale om en individuel vurdering.
Jeg håber ovenstående plan hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske