Svar: Selektive madvaner
16. april 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din dreng og hans måde at spise på, samt alle dine overvejelser og tanker i den forbindelse. Det lyder umiddelbart rigtig fint alt det du gør og jeg er faktisk enig med dig i at du ligeså godt kan lave så meget forskelligt som muligt, i håb om at han spiser et eller andet, da han jo alligevel ikke spiser frikadellerne eller hvad du nu forsøger at diske op med, for hans skyld ... Så lad udgangspunktet være den samme mad som I andre får og server det som I plejer, med valgmuligheder på tallerkenen.
Da det især er kød og grøntsager han ikke spiser så meget af, så skal du naturligvis være opmærksom på at han får nok protein, som vi jo hovedsageligt får via netop kød og mange grøntsager indeholder også protein.
Men protein kan man også få ved at spise æg, bønner, linser, tofu, nødder, frø og kornprodukter og man får også protein ved at drikke mælk. Så han får altså noget protein dagligt, fordi han drikker mælk og spiser æg og hvis du sørger for at brøddet han spiser er fiberholdigt, så kommer der også lidt ekstra den vej ...
Du skal være opmærksom på Quinoa, som normalt vil have et højere proteinindhold end andre kornsorter. Quinoa vinder lidt indpas i Danmark og er faktisk en fin erstatning for kød, når man spiser vegetarisk. Quinoa kan bruges på rigtigt mange måder. Det kan laves som en cremet morgenmad, som en slags grød, det kan serveres mere som ris, man kan også male det til mel, riste det og bruge det til drys osv. Der er således mange muligheder for at bruge det som ekstra protein i madlavningen, når og hvis han ikke spiser kød.
Derudover tænker jeg at man nogle gange må snyde børnene lidt i den alder. Man kan snyde dem ved f.eks. at komme grøntsager som gulerod, spinat, squash, oliven, soltørrede tomater og lignende i dejen, når man bager boller. Man kan også lave grøntsagsjuice en gang imellem og få den måde få lidt flydende grøntsager i barnet, man skal dog være opmærksom på at hvis man presser grøntsager til juice så mister man fiberindholdet, men vitaminerne får barnet trods alt.
En anden mulighed er at koge grøntsager og blende dem til en cremet suppe, netop grøntsagssuppe kan være en god idé til at få større variation af grøntsager i barnet. Især rodfrugter kan glide ned på den måde.
Du skal også være opmærksom på at grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg på brøddet. Du kan lave grøntsagsmos af gulerod, kartoffel, ærter, broccoli, avokado mv. og du må gerne krydre det lidt med hvidløg eller andet, så det får lidt smag.
Men ellers så prøv at slå koldt vand i blodet, som du selv skriver. Hold fast i at han trives, udvikler sig, vokser som han skal og hold endelig fast i at han skal have sunde og nærende måltider - han skal ikke begynde at spise usundt, fordi han skal lokkes med et eller andet eller fordi "det er synd for drengen" for det er det ikke. Det er tværtimod synd for ham hvis han fyldes op med sukker, for det har han ingen gavn af. Så hold fast i jeres allerede meget fine tanker om det.
Du kan naturligvis supplere ham med en vitaminpille dagligt, så du er sikker på at han får lidt ekstra og så skal du naturligvis huske fisk - det er vigtigt at I alle spiser fisk, gerne flere gange om ugen. Fisk er også til frokost og det kan ud over torskerogn også være en makrel- eller tunmad, ligesom lidt rejser, krebs eller muslinger gerne må gives :o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, og har fået lidt idéer med på vejen, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske