Svar: Spiser virkelig grimt
17. april 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Når man er 7 måneder gammel kan man ikke spise med ske, men vil naturligt bruge sine fingre. Det er stadig svært at styre hænderne og finde ud af at ramme munden - det kræver øvelse og det tager tid ...
Det er naturligt at din dreng derfor sviner, når han får mad og du skal prøve at finde balancen imellem hvad du giver ham og hvad han selv kan sidde med. Han behøver ikke sidde med fingrene nede i grøden og prøve at spise grød på den måde, her må du give ham maden med en ske, fordi han ikke selv mestrer det endnu. Men ved siden af at du giver ham skemaden, så må han jo meget gerne være med og det hjælper ofte at give barnet en ske i den anden hånd (også selvom han ikke kan bruge den) eller give ham noget i hånden som han samtidig kan sidde og tygge lidt på. Det kan være en ristet rugbrødskorpe, et stykke agurk, lidt blød frugt som appelsinbåd eller lignende.
Han har altså brug for at sidde og gumle på maden med sine hænder, præcis som du så fint beskriver at I også lader ham gøre, men skemaden mestrer han ikke og her må du hjælpe.
Vores grænser er forskellige og jeg tænker at nogle gange skal han naturligvis have lov til at mærke grøden smatte ud mellem fingrene, men som udgangspunkt skal han ikke sidde med hænderne i grøden, men skal hjælpes med at få det med skeen og det må du gerne holde fast i.
Prøv derfor at tilbyde ham noget i hænderne som han gerne må have og se om ikke du kan styre skemaden lidt mere på den måde, altså undgå at skælde ham ud, fordi han sviner - snarere skabe en situation, hvor han ikke kan komme til at smække sine hænder i skålen med grød ...
Min tanke er altså at han i stedet for at tvære maden rundt i ansigtet, når du har givet ham en skefuld, måske vil synes det er bedre at gumle på noget. Hvis han accepterer at få skemaden ind i munden og det først er bagefter han at tager det ud af munden igen og tværer det rundt i hovedet, så lyder det det som om at han måske netop kan afledes lidt ved at få noget i hånden at sidde med selv.
Og ellers så må du gerne holde ham i hånden, så du sikrer at maden så vidt muligt havner hvor den skal :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske