Svar: Endnu et spørgsmål om lure om dagen - 3 mdr.
17. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Simone
Netop når børn er omkring 3-4 måneder, så begynder de at opleve mere af verden. De sover pludselig ikke særligt længe om dagen, powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med. Det betyder at de fleste børn i denne alder ofte vil sove 3-4 små lure i løbet af dagen og det kan være en god idé at arbejde lidt mere fast på dette. Altså forsøge at give barnet en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Det er ikke ualmindeligt at barnet f.eks. først sover sin sene powernap omkring spisetid, f.eks. omkring kl 18 - det passer ofte med at man lige når at få lavet maden og sætte sig til bords og så vågner barnet:o)
Hvis ens barn sover sent, så kan man naturligvis ikke forvente at han kan puttes igen allerede kl 20, så vil det måske være mere passende omkring kl 21.30... Modsat, hvis barnet er inde i en god rytme med at sove om aftenen og natten, og der tager sit lange søvnstræk, så kan man således ikke forvente at han vil sove særligt lange stræk om dagen - og det lyder her som om at din dreng sover rigtig godt om aftenen og natten - mere end man umiddelbart kan forvente af hans alder - også hvad angår indtag af mad (mere om dette senere).
Prøv derfor at lade være med at fokusere på hvor længe han sover, mere at det er vigtigt at han sover og så tænk at mindst en af lurene om dagen gerne må være en lidt længere lur - hvor du så f.eks. kører en tur, fordi det at blive trille, kan gøre at han så sover et lidt længere stræk.
Soverutinerne ændrer sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre, når han begynder at få skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at dette indtages på nogenlunde faste tider, at han med tiden lærer at spise morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde vil hans tidspunkter for lure også stille og roligt komme mere i system, du vil få mere overblik over dagen osv. I takt med at han bliver ældre, så sover han også anderledes om dagen, han bruger sig selv mere fysisk osv. Tingene ændrer sig således hele tiden.
Planen for dagen er den samme som jeg har sendt dig tidligere og det er vigtigt at du er opmærksom på at han får mad nok. Jeg gentager den lige:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Ammes/flaske
Puttes til middagslur og her kan du forsøge med et lidt længere stræk netop ved at trille ham en tur i barnevognen for at holde ham sovende og komme ind i rytmen. Det er okay i en periode, så må han lære at sove uden at blive trillet senere.
Eftermiddag 16: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur
Aften 19-19.30: Ammes/flaske og puttes til natten. Tidspunktet afhænger af hvor sen en 3 lur han har taget og hvor lang den har været
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes/flaske
Som du kan se af planen indgår der rigtig mange måltider i løbet af dagen og man ser ofte at børn i denne alder, har behov for at få lidt ekstra mælk i form af lidt hyppigere måltider. Simpelthen fordi de netop er så opmærksomme på verden og meget let lader sig forstyrrer - også når de spiser. Der kommer således let til at være en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt hele dagen og det er vigtigt at forsøge at bryde denne rytme lidt ved at fylde barnet lidt ekstra op med mælk for derefter at satse på en lidt længere lur.
Det er fint med et fast putteritual, det er en god alder at introducere det i. Det kan sagtens være bestemte ting du siger, derudover er det også en god idé at putte ham med sut og/eller sutteklud og hvad du mener kan give ham ro og hjælpe ham med at blive skærmet for den store og meget interessante verden :o)
Jeg mener bestemt ikke at han skal skrige sig i søvn, det passer ikke ind i mit menneskesyn at give et sådan råd! :o)
Børn gennemgår en stor udvikling og de har i deres udvikling helt bestemte tidspunkter, bestemte faser, hvor de tager det som nogen kalder for tigerspring. I disse perioder udvikler de sig ofte måde motoriske og mentalt og vil i den periode, være meget mere tryghedssøgende, have større behov for fysisk kontakt, de vil ofte være langt mere pjevsede, virke meget utilfredse osv.
Man taler normalt om at barnet har et 12 ugers spring og et 19 ugers spring, tidspunkter som naturligvis godt kan variere efter hvorvidt barnet er født til termin eller ej. Din dreng ligger lige mellem disse to tidpunkter aldersmæssigt, men jeg tænker at det måske alligevel er noget af dette som også gør sig gældende. Det er i hvert fald en god forklaring på den uro og svært ved at overgive sig til søvnen, som du oplever.
I starten, da din dreng var helt lille så kunne han knytte sine hænder, når du gav ham noget. Han blev stille og roligt bedre og bedre til at fokusere på det når du holdt det foran ham og nu er han nået dertil, hvor han bevidst begyndet at tage ud efter ting. Det vil sige at han begynder at blive bedre til at styre sine arme og hænder - en udvikling som lyder simpel, men som faktisk er meget kompleks og som på sigt vil sætte ham i stand til at udvikle endnu flere færdigheder.
Han begynder også at skelne meget mellem om han er hjemme eller ude, om han er hos mor eller far eller om han er i favn hos en bedstemor eller en helt fremmed, som han ikke kender. Alle disse nye indtryk og nye færdigheder påvirker naturligt hans søvn og det kan faktisk også spille lidt ind på appetitten.
Der findes en bog som hedder "60 vidunderlige uger" som jeg vil anbefale sig at læse, - jeg er sikker på at du i den kan finde en beskrivelse som vil passe på det du oplever med din dreng lige i øjeblikket:o) Du finder den i min bogguide.
Jeg tænker derfor at der hos jer lige nu også er tale om en fase I skal igennem og at du om et par uger vil se at din dreng har lært nye færdigheder - måske en måde at pludre på, eller bruger sig selv fysisk på en anden måde...
Jeg håber mine tanker vil hjælpe dig lidt videre og give lidt ro, fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske