Svar: Aflivning af kæledyr
5. maj 2004
Alder:
21 mdr.
Kære Lena
Det er jo et sprøgsmål, som der er mange delte meninger om.
Børn i 2 års alderen kan ikke forholde sig til døden, men de kan godt forholde sig til at nogen er væk. Det kan derfor godt være at de vil reagere, når kattende pludselig er væk, men forklaringer om at de er i himlen eller lignende, vil de nok ikke kunne forstå.
Det vil ofte også være svært for børn at forstå at man 'slår ihjel', hvor det er nemmere at forstå at man dør når man bliver gammel.
Hvad der er det rigtige at gøre er svært at sige. Det kommer jo også an på hvor tæt forholdet imellem kattene og pigerne har været.
Nogle børn vil fint acceptere at dyrene bare er væk, hvor andre børn vil lede efter og spørge efter dem. Derfor kan det nogel gange være en god idé at begrave kæledyrene i haven og plante et par blomster der, for så kan man fortælle at det er der de er.
Du skal gøre som føler er rigtigst i jeres situation.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske