Brev:
Modermælkserstatning og spisning
18. april 2009
Alder:
1 mdr.
Modermælkserstatning og spisning
Hej Helen
Jeg har brug for din hjælp og nogle gode råd. Vores dreng er snart 6 uger, og vi har lige fra starten haft problemer med hans mad. Han er flaskebarn, da amningen desværre ikke fungerede.
I starten vidste vi ikke, hvor meget MME, han skulle have, og vi gav ham derfor alt for lidt. Det resulterede i en meget sulten og skrigende dreng, der nærmest skreg sig selv i søvn, – da vi fandt ud af at han fik alt for lidt at spise, begyndte vi nærmest at give ham mad hver gang han skreg. Det betød selvfølgelig, at vi overspiste ham, og han tog 3 gange så meget på, end han skulle. Hans søvnrytme blev meget uregelmæssig, og han vågnede efter 45 min og var sulten igen.
Vores sundhedsplejeske fortalte, at vi slatspiste han og regnede ud, at han ca. skulle have 125 ml (plus minus det løse) 6-7 gange i døgnet (ca. hver 4 time). Da vejede han på dette tidspunkt 4200 og 53 cm lang – han var 2 uger. Herefter sov han nærmest helt indtil næste måltid.
De sidste par uger her, har dog ikke været for sjove. Vi har hele tiden holdt fast i, at han skulle have de 125 ml, og vi har været meget opmærksomme på, at han ikke skulle have mere med frygt for overvægt og slatspisning, og det resulterede så igen i en meget urolig og skrigende dreng. Min læge vejede ham til 5 kg og 60 cm lang til 5 ugers undersøgelse og sagde, at dette var rigtig fint. Hvad synes du?
Jeg fortalte ham om de 125 ml, og han sagde at han skreg, fordi han højst sandsynlig var mere sulten, og at vi bare skulle give ham det han kunne spise. Man kunne ikke sætte mennesker ind i skemaer og tabeller sagde han. Her bagefter kan jeg selvfølgelig godt se, at han selvfølgelig ikke kan leve af 125 ml gange 6 i døgnet, fordi han jo også bliver ældre og vokser. De sidste 2 dage har han så fået alt det han kan spise, og det er en meget mere rolig dreng nu, men nogle gange kan han spise 240 ml i et måltid – er det ikke for meget?
Jeg tænker på, om man ikke kan vænne ham til at spise mere og mere, og så har vi jo samme problem igen med, at han føler sult hele tiden. Sådan en dag har vi haft i dag, hvor han har sovet dårligt og har kunnet spise hver 2 time. Jeg har prøvet at lade være med at ty til flasken hver gang han skreget, men skrigeriet bliver så intenst, at jeg ikke aner hvad ellers jeg skal gøre. Nogle gode råd? Nogle gange giver jeg ham flasken over en periode over time hvor han først spiser, jeg skifter ham og synger/leger og så tilbyder jeg ham flasken igen. Er det forkert eller skal han have mad på en gang, hvis du forstår?
En anden ting er, at nogle måltider er meget urolige. Han er nærmest ved at kløjs i maden, og mælken vælter ud af munden på ham, mens han vrider hovedet. Han virker dog rigtig sulten, og han skriger, mens han får flasken, og når man tager den fra ham. Det er ikke så meget i starten af måltidet, men oftest efter jeg har haft ham oppe for at bøvse, er det fordi at flasken bliver taget fra ham for tidligt og hvor mange pauser skal man holde under måltidet? Hvordan skal han og flasken holdes? Er dette fordi han ikke er sulten eller fordi han ikke kan følge med eller bliver han for ivrig?
Jeg så tilfældigvis en dag at vi har 2 forskellige suttehoveder – nogle med 1 hul og nogle med 2. Nu bruger vi kun dem et hul, og det har også hjulpet, men han har stadig urolige måltider, som bestemt ikke er hyggelige hverken for mor eller søn. Disse sutteflasker er fra Avent – har du nogle sutteflasker, som du kan anbefale? Vi holder selvfølgelig bøvsepauser under måltidet, men skal jeg holde en længere pause, f.eks. bleskift for at han kan registrere at han bliver mæt? (mht. de 240 ml hvis dette er for meget)? Skal han selv sige stop eller skal jeg?
En god dag uden skrigeri og problemer ser sådan ud:
6.45: Han vågner og får 75 ml
8.00-10.00: sover
10.15: 240 ml
12.00-15.00: sover
15.00: 140 ml
17.00-18.00: sover
18.40: 170 ml
19.30-1.20: sover
1.20: 110 ml
2.30-6.00: sover
Det skal siges, at han ingen rytme har endnu, og dette bare er en tilfældig dag, som var rigtig god. Han var glad, og der var ingen problemer med at få ham til at sove.. Hvornår skal han have en fast rytme? Jeg synes i øvrigt, at det er svært at tage ham nogle steder hen (f.eks. mødregruppe), når hans rytme og madbehov veksler så meget. Kan du følge mig i det eller skal jeg bare kaste mig ud i det?
Puha det var et langt brev. Jeg håber du kan hjælpe mig, da alt herhjemme snart kun går op i ml og klokkeslæt, som driver både mor og far til vanvid til tider. Man vil jo gerne gøre alting rigtig.
Kærlig hilsen en meget frustreret mor til tider