Svar: Modermælkserstatning og spisning
18. april 2009
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Jeg kan godt høre at frustrationen er stor hos jer og det er helt naturligt at I lige nu fokuserer rigtig meget på antal ml og klokkeslet, fordi jeres dreng på den ene side ikke må få for meget mad og heller ikke må få for lidt ...
Børn skal, som når de får flaske have lov til at regulere deres behov mere eller mindre selv. Rettesnoren hedder at de skal have ca 1/6 af deres vægt i døgnet og netop i takt med at de vokser vil de have behov for mere og mere. Det er som udgangspunkt en god regel at der altid skal være 10ml tilbage i flasken, så har barnet fået hvad det har behov for - tømmes alle flasker således fuldstændig, så er det en god idé at tilbyde lidt ekstra for at se om barnet har behov for lidt mere.
Rettesnoren med de 1/6 af vægten i døgnet er også vigtigt fordi det gør at barnet ikke bliver overfodret samtidig med at barnet ernæringsmæssigt får nok. Men som lægen har sagt, skal børn ikke puttes i kasser og man må være fleksibel. Det er jeres lille søn også - han drikker nogle gange 240ml af en flaske (hvilket er rigtig meget) og andre gange tager han kun det halve. På den måde er der fleksibilitet.
Generelt gælder også at det er en rigtig god idé at tilbyde 6-8 måltider dagligt, altså lade ham spise med 3-4 timers mellemrum hele døgnet igennem. Ved at sprede flaskerne ud over hele døgnet, så bliver hans behov for mad og mælk bedre dækket.
En plan for dagen kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til 3 lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Midt nat: Flaske
Hvis han vejer 5000g nu, så er hans døgnbehov for mælk 835ml, når han vejer 6000g er hans døgnbehov ca 1000ml i døgnet.
Hvis vi siger at han lige nu skal have ca 850ml i døgnet, fordelt på 6-8 måltider, så betyder det at han skal have mellem 110-150ml hver gang. I følge jeres plan så spiser han ca 5 gange i døgnet og måske netop derfor indtager han op til 240ml den ene gang - hvilket er meget i forhold til hans lille mave. Mit forslag er derfor at I forsøger at tilbyde ham lidt hyppigere flasker og med lidt mindre i hver gang.
Du spørger til valg af flaske og jeg har netop fået en tilbagemelding på de nye babybornfree flasker, som du finder under mine superlinks/børneudstyr. En mor fortæller at de er rigtig gode og at ventilen som skulle få mælken til at flyde mere jævnt til barnet virker ... Dertil kommer at disse flasker er er fri for bisphenol.
Han er stadig for lille til en fast rytme, de fleste børn vil når de er et par måneder gamle have glæde af et mere og mere fast putteritual. Det består i helt simple ting som at blive skiftet, blive svøbt, få mad, få en sut og så blive puttet med sut og sutteklud, lagt i sin lift, i sin barnevogn osv. Det samme princip, den samme måde hver gang - genkendelighed giver tryghed og ro.
Når børn begynder at få skemad, det vil sige i 4-6 måneders alderen, så vil man ofte kunne lave lidt mere fast rytme på dagen. Men det er ikke endnu, så I er nødt til at være lidt fleksible stadigvæk.
Så når din dreng skal sove, så tænk på at han skal være fyldt godt op med mad for at kunne sove godt. Svøb ham og se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og det vil være rigtig godt, at han puttes med en sut og også har en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham. Det skal nok gå alt sammen, I er godt på vej nu - stort knus herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske