Svar: Mere skemad
18. april 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Mie
Tillykke med brylluppet, hvor fantastisk dejligt! :o) Det er en stor dag :o)
Det er nogle rigtig fine overvejelser du har gjort dig og det er rigtig godt, at din datter er kommet så fint igang med skemaden. Nu hvor hun er 5 måneder gammel, må du godt begynde at variere hendes indtag lidt mere, så hun får flere forskellige slags grød - hirsegrød og boghvedegrød er f.eks. lidt mere fnugget i konsistensen, fordi det er lavet af flager og det er en god idé at give hende lidt ny konsistens og smag. Du kan også variere smagen yderligere ved at bruge forskellige former for frugtmos og bærmos som topping på grød.
Derudover må du gerne begynde at varierer grøntsagsmosen mere. Du kan stadig godt bruge kartoffel som basis, men tilsæt stille og roligt flere og flere slags grøntsager. Når hun bliver 6 måneder må hun få alle slags grøntsager og kan her også begynde med kogt fisk og kød i mosen, så det vil være fint at du lige nu øger hendes variation lidt mere. Du kan således bruge gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter eller lignende i grøntsagsmosen om aftenen - udgangspunkt i de grøntsager I selv spiser og fra 6 måneder kan hun så få det hele :o)
Jeg anbefaler normalt ikke at man begynder at fjerne amning / flaske om dagen før barnet er 7 måneder gammel. I 7 måneders alderen trappes amningerne stille og roligt ned, maden begynder at fylde mere, barnet spiser større portioner osv. og det er her netop vigtigt at holde lidt igen med mælkeindtaget for at give plads til den anden mad. Sådan er det ikke, nu hvor din datter er 5 måneder.
Lige nu har hun stadig behov for rigtig meget mælk. Mælken skal være størstedelen af hendes indtag og det vil fortsat være ca 6 gange dagligt. Jeg anbefaler normalt at man ikke tilbyder større portioner end at der netop at plads til mælk bagefter ...
En plan for dagen til nu ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes, sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes, puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af varieret slags, evt. frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper ofte 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Begynder måske at kunne sove igennem til næste morgen tidlig, de fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat.
Omkring 6 måneders alderen sker der lidt ændringer, her vil planen se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes, sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud, hvis der ikke gives min 400ml mme dagligt), frisk blød frugt som appelsinbåd eller lignende at sutte på. Vand af kop
Ammes, puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med lidt kogt kød og fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes, kan også her tilbydes lidt blød frugt i hånden eller lidt frugtmos ligesom om formiddagen
Powernapper 20-30 minutter - den begynder ofte at blive sprunget over i 6 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos, igen stille og roligt introducere kød og fisk, udgangspunktet bliver den mad I andre spiser. Tilbydes lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Man kan også give en flaske hvis man synes.
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber ovenstående giver dit lidt idé om hvordan en dag skrues sammen med den alder din datter har nu og hvordan det ser ud, når hun bliver 6 måneder. Det vil også hjælpe dem der skal passe hende, at de har en nogenlunde fast plan at gå ud efter :o)
Hvis dit ønske om ammenedtrapning er stort, så kan du naturligvis erstatte ovenstående amninger med flaske - men mælken har hun som sagt fortsat behov for :o)
Fortsat held og lykke og ha´et rigtig dejligt bryllup :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske