Svar: Barnets søvnrytme og madbehov
18. april 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt høre at du rigtigt gerne vil igang med skemaden og det lyder også som om at din dreng er meget interesseret og parat; MEN det anbefales ikke at man starter før han er mindst 4 måneder ...
Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Et signal kan være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Alt efter barnet alder, når man begynder at ville give noget andet end modermælk eller modermælkserstatning, kan man overveje hvad der vil være hensigtsmæssigt at begynde med. Det lyder hos jer som om at din dreng har behov for enten at blive ammet hyppigere og da du allerede har forsøgt dette uden held, så lyder det som om at supplement med flaske kan være en idé.
Du kan supplere efter amning, så han fortsat starter med at ligge ved brystet, spiser godt fra begge sider, får dig stimuleret, tømt osv. og hvis han så kort varigt derefter fortsat virker søgende og sulten, så suppler ham med en flaske. Du kan også, hvis du har brug for ekstra sammenhængende søvn, lade far give en flaske om aftenen eller natten, hvor du så kan sove i stedet. Du skal dog her være opmærksom på at så snart man går ind og erstatter en amning med flaske, så vil mælkemængden naturligt meget hurtigt mindskes. Det kan altså gå ud over din mælkeproduktion at vælge denne løsning - men har du det fint sådan, så er det også fint for mig :o)
Hvis han drikker 200ml Nan 1 til natten efter at være blevet ammet, så lyder det som om at han er sulten. Det er et fuldt måltid han der tager af flaske og det er et reelt behov for mælk.
Jeg sender her en plan for dagen, så du kan se, hvor meget mælk der er nødvendigt:
Tidlig morgen: Ammes/flaske
Formiddag: Ammes/flaske
Formiddagslur
Frokost: Ammes/flaske
Middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur
Aften: Ammes/flaske
Puttes til natten
Sen aften: Ammes/flaske
Midt nat: Ammes/flaske
Som du kan se skal der altså rigtig mange måltider til for at hans behov bliver dækket og starter du på skemad, når han er 4 måneder, så skal han fortsat have samme mængde mælk ved siden af. Det er meget små mængder skemad - 4-5 skefulde og følge efter med mælk. Jeg anbefaler derudover at man starter med skemad til frokost, følger efter med mælk og ellers følger ovenstående plan.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske