Svar: Slår sig og virrer med hovedet
18. april 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Pia
Det er næsten umuligt at undgå lidt skrammer og buler, når man har en tumling i huset. Din dreng øver sig jo i at gå, klatre op, ja i det hele taget i at holde balancen og når det en gang imellem kikser, så får man altså lidt buler. Da vi ikke kan bo med æggebakker og skumgummi på vægge, døre og møbler - så kommer der lidt skrammer i den alder ...
MEN når det er sagt, så skal man naturligvis forsøge at undgå farlige ting og man har naturligvis pligt til at sørge for barnets sikkerhed. Kan man nå at gribe ham inden han falder, så skal man naturligvis gøre det og kan man se en potentiel farlig situation, så skal man naturligvis forhindre at der sker farer.
Ulykker er den største risiko for dit barns helbred. Når dit barn begynder at bevæge sig rundt i hjemmet, er det derfor vigtigt, at du sikrer dig at hjemmet er et trygt sted at færdes.
Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor er det din opgave som forældre at sikre at barnet kan gøre dette.
Gå en tur rundt i hjemmet og fjern følgende ting, som kan være farlige:
- Askebægre og tobak
- Plastikposer
- Olielamper
- Levende lys og åben ild
- Giftige planter - både inde og ude
- Strikkepinde og andre spidse genstande
- Skarpe kanter
- Tunge genstande
- Ledninger fra strygejern, El koger og lignende.
- El-samledåser
- Meget små dele, små stykker legetøj - alt hvad der kan gå ind i en toiletrulle må han ikke lege med.
- Rengøringsmidler
- Medicin - også vitaminpiller
- Varme drikke
- Duge der hænger ned
- Afskærm brændeovn og grill
- Pas på døre, der kan klemme fingre
- Sæt spærring ved trapper, altaner, vinduer
- Pas på barnet på badeværelset
- Gå aldrig fra et barn der er i bad
- Gå aldrig fra barnet i køkkenet, når du laver mad
- Den høje stol skal være stabil og godkendt
- Barnet skal have sele på, når det sover ude og selen skal være DVN mærket.
Og er ulykken så sket, så er det en god idé at kunne lidt første hjælp. Se her f.eks. bogen "Førstehjælp til børn og spædbørn", som du finder i bogguide under 'opslagsbøger'. Der findes også kurser i førstehjælp til børn, som man kan tage. F.eks. Helpan, som du finder under Superlinks/coaching og undervisning.
Med hensyn til at virrer med hovedet, så lyder det som om at din dreng har fundet ud af at det er sjovt. Når man virrer med hovedet, så ændrer lyden sig og også synet. Man ser tingene anderledes og børn kan godt lide at gøre ting, som nogle gange gør dem rundtossede - det er helt fint. Når han gør det, så prøv at danse med ham, få ham til at bruge sin krop, dreje på gulvet osv. til musik, så han får stimuleret sin balancen og sin lyst til at afprøve den :o)
Det er bestemt ikke en fejl at man nogle gange nusser lidt på kinden, puster lidt og siger "sådan, leg du videre nu skat". Man behøver ikke dvæle ved det som er svært for barnet men kan fint motivere til at forsøge igen. Det er bestemt heller ikke en fejl, at man ikke bekymrer sig om virren med hovedet - jeg er sikker på at hvis du oplevede det som sygeligt, som om han havde kramper eller lignende, så ville du blive bekymret. Men netop fordi du ser det som sjov, at han synes det er underholdende, ja så bekymrer du dig ikke og det er helt fint :o)
Så fortsæt endelig den gode gænge, tro på det du føler og rigtig meget held og lykke fremover :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske