Svar: Lille pige, lav vægt
5. maj 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Jeg er glad for at du kunne bruge mit tidligere svar.
Jeg mener altid at man skal tage en mors bekymring alvorligt og nu har jeg jo ikke set din datter; men et eller andet sted må du jo tro på hvad læge og sundhedsplejerske siger og du fortæller også selv at hun er glad og udvikler sig fint motorisk. Det kan naturligvis skyldes at hun ikke er så stor, så der er ikke så mange kilo at flytte rundt på, men samtidig så forbrænder hun jo også meget, altså bruger meget energi, når hun hele tiden er i bevægelse.
Bliv ved med at være opmærksom. Giv hende små hyppige måltider og sørg for at hun får rigelig med fedtstof. Hvis hun har lyst kan du tilbyde hende lidt vælling til natten.
Så længe hun ikke er ældre end hun er, så tror jeg ikke at hun mangler bestemte næringskilder. Hendes hovedbestanddel af føden skal fortsat være mælk og derudover kan du tilbyde grød og mos. Øger du hende til to-tre måltider, så bør det være to portioner grød og en portion mos.
Hovedreglen er at hun tredobler sin vægt indenfor det første år og det kan hun jo nok godt nå, ikk´?
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske