Svar: Ked af at komme i barnevognen
20. april 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er meget naturligt at små børn protesterer over at skulle have skiftet ble, have tøj på, blive puttet osv. Det du fortæller lyder helt normalt og ikke som om at din dreng er ulykkeligt - snarere bare lidt utilfreds med den pågældende situation og det er okay.
Du har naturligvis ret i at han ikke skal være ulykkelig, bange, græde af frygt eller lignende. Virker han oprigtigt ked af det, så skal han naturligvis tages op, holdes om osv. og hjælpes med at finde roen. Men børns gråd er forskellig og gråden er en måde at fortælle dig på, at tingene ikke er helt som de bør være og din opgave er så at finde ud af, hvorfor han græder og så reagere hensigtsmæssigt på det.
Når han protesterer over at blive skiftet, få tøj på, blive pakket ned i barnevognen osv. så lyder det hos jer ikke som utryghed, men snarere som om at han på den måde kommer af med lidt 'overskudsenergi' og efter en kort grædetur, så har han det meget bedre og falder roligt i søvn. Han tager derfor ikke at at græde kortvarigt, det hjælper ham tilsyneladende lidt. Men oplever du at gråden bliver for voldsom så skal du selvfølgelig gribe ind og trøste.
Lige nu, er det rigtig fint at du hjælper ham med at koble fra, lad være med at trække seancen ud, sørg for at han har fået mad nok, giv ham tøjet hurtigt på og put ham, lul ham til ro i barnevognen og hav det godt med at du læser hans signaler, ved at det er tid til at sove og at du hjælper ham med at skærme og lukke af mod verden - for det har han selv lidt svært ved i øjeblikket. Det lyder som om at du gør det rigtig fint og det er okay at han græder lidt og så falder til ro og sover roligt derefter :o)
Det betyder ikke at du ikke må synes det er synd for ham, for naturligvis gør det ondt i dit hjerte når han græder, men du hjælper ham jo, sørger for at han finder roen osv. Sæt ord på, det hjælper sikkert dig at tale højt til ham "nååå, bliver du bare så ked af det nu, går det alt for langsomt, nu skal mor skynde sig, så skal du ud at sove .." osv. - hvad du nu kan finde på at sige for også at berolige dig selv :)
Og hønemor - det er vi alle sammen og det har man lov til at være :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske