Brev:
Servicemor?
20. april 2009
Alder:
4 mdr.
Servicemor?
Kære Helen
Dette spørgsmål er muligvis lidt en forlængelse af mit spørgsmål om at sove i barnevognen. Det jeg er i tvivl om er hvornår man kan begynde at tale om, at en babys gråd ikke kun drejer sig om deres umiddelbare behov? Jeg har jo læst, at man ikke kan forkæle et spædbarn. Når de græder drejer det sig altid om et behov, der skal dækkes. Men hvad med et barn på 4 mdr?
Jeg føler stadig en stor trang til straks at forsøge at opfylde min søns behov, men får ofte at vide at jeg forkæler ham og at jeg godt kan lade ham ligge noget mere alene. Men jeg bryder mig generelt ikke om at han skal ligge alene, heller ikke selv om han ikke virker utilfreds. Det kommer han jo så til alligevel engang i mellem, men jeg bryder mig generelt ikke så meget om det. Og hvis han brokker sig drøner jeg hen til ham med det samme. Selv min sundhedsplejerske opfordrer mig til at ”skynde mig langsomt” hvis han feks ligger på legetæppet og begynder at være utilfreds.
Hvis han ligger på maven og brokker siger hun at han bare skal vendes om på ryggen, ikke tages op. Som regel gør jeg dog det, at jeg tager ham lidt op og sidder med ham, synger måske en sang for ham så han føler min nærhed, og så kan han måske godt ligge lidt alene på ryggen igen. Eller jeg lægger mig på legetæppet og snakker med ham. Jeg kan simpelthen ikke fatte hvad der skulle være forkert i det. Jeg synes jo det er naturligt at jeg gerne vil være tæt på min søn? Eller er det en misforstået omsorg fra min side, at jeg gerne vil være tæt på ham det meste af tiden?
Allerede da min søn var 7 uger begyndte min sp at snakke om, at jeg skulle passe på ikke at blive en ”servicemor”. Men jeg forstår altså ikke hvordan hun kan tænke, at man kan ”servicere” et barn på 7 uger for meget? Det skal siges, at han de første 4-5 uger stort set kun ville sove hvis han lå på arm. Det var selvfølgelig smadder hårdt, men min fornemmelse var, at han havde behov for den nærhed, så den gav jeg ham. Jeg har altså siddet rigtig, rigtig meget med ham, så måske er det det hun reagerer imod. Men jeg mener jo stadig, at hvis det er det han har brug for, så vil jeg så vidt jeg overhovedet kan gerne give ham det. Nu hvor han er 4 mdr er han en opmærksom og motorisk aktiv dreng, så nu er behovet mere i retning af noget underholdning. Det prøver jeg jo så at give ham.
Men jeg synes jo også, at det på den lange bane vil være godt for ham, for mig og for hele familien hvis han lærer at lege selv. Altså så han kan det når han bliver lidt ældre også. Men hvornår er det at man kan begynde at lære et barn det? Bør han vænnes til det allerede nu? Og bør han allerede nu vænnes til, at ikke alt kan gå efter hans hoved? Et eller andet sted synes jeg det er alt, alt for tidligt at være så ”hård”, men jeg vil jo også nødigt ende med en møgforkælet søn, som ingen andre end jeg selv kan holde ud at være i nærheden af. Det er jo heller ikke i hans interesse.
Det skal lige siges, at han godt kan ligge 15-20 min selv hvis han er frisk og i godt humør, og det synes jeg da er meget fint for hans alder? Bør jeg tage mig selv i nakken og lade ham være noget mere alene?