Svar: Servicemor?
20. april 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder meget fint, helt alderssvarende og relevant at din dreng kan ligge 15-20 minutter på legetæppet for sig selv og derefter begynde at smågræde, klynke eller brokke sig - og her skal du naturligvis reagere :o)
Børn er meget gamle før de er beregnende - han kan simpelthen ikke tænke den tanke "hvis jeg nu græder rigtig meget, så får jeg nok min vilje". Når han græder, så er det et helt naturligt menneskeligt behov og gråd er stadig den største kommunikationsmåde for ham, når han vil fortælle dig at noget er galt, at noget ikke er helt som han gerne vil have det.
Han kan fortælle dig at han er glad, har det dejligt osv. ved at smile, pludre med dig, falde til ro i din favn osv. Men han kan kun fortælle dig at noget er galt og at han har brug for din hjælp ved at græde. Derfor skal du naturligvis reagere hensigtsmæssigt på hans gråd.
Børn græder (også når de er 4 måneder) når:
- De har behov for en ren ble
- De er sultne og har behov for mad
- De er syge eller har ondt
- De har det for varmt eller for koldt, skal hjælpes med tøjet
- De har behov for nærhed, blive taget op, holdt om, kærtegnet
- De har behov for opmærksomhed, pludre, lege, grine,
- De har behov for stillingsskift, hjælpes med bevægelege
- De har behov for hjælp til at koble fra, finde roen og sove
Man skal naturligvis altid forsøge at finde ud af, hvorfor barnet græder, fordi man skal reagere forskelligt efter hvad deres behov er. Gråd er altså som udgangspunkt noget man skal reagere på og man skal ikke bare lade sit barn græde. Modsat kan man jo så heller ikke have et barn som aldrig græder - fordi gråden jo er måden barnet fortælle at noget er galt, men gråden stopper jo så også, når barnet oplever at der bliver reageret hensigtsmæssigt på barnets behov (herfra er naturligvis undtaget børn med kolik og lignende).
Jeg mener det er helt basalt og også nødvendigt at man reagerer på sit barn og at man ikke lader sit barn ligge og græde. Ved at reagere på barnets gråd, så lærer man sit barn noget meget vigtigt: "Du er ked af det, mor hører det, jeg gør hvad jeg kan for at hjælpe dig". Og den tillid der ligger i dette starter når barnet er ganske lille. Børn der bliver reageret på, børn der bliver lyttet til, vil naturligt vokse op med tilliden til deres foreældre om at vi er der for dem og at vi altid vil hjælpe dem.
Du skal derfor lytte til dit hjerte og gøre det som føles rigtigt. Du skal lukke ørerne for udtryk som: "Du forkæler ham, når du hele tiden tager ham op, han har godt af at ligge og græde" og lignende. Det er bestemt ikke misforstået omsorg at du gerne vil være sammen med ham og være tæt på ham det meste af tiden og det lyder også som om at du er opmærksom på hans skiftende behov. Du bar ham, vuggede ham og gav man masser af nærhed da det var nødvendigt, du pludrer, leger stimulerer osv. når det er behovet.
- og vigtigst af alt - du kan se at han udvikler sig i sund og god retning og har det rigtig godt!
Håber mine tanker hjælper lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske