Brev:
Putteproblemer - 2 år, 3 mdr.
20. april 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Putteproblemer - 2 år, 3 mdr.
Hej Helen,
Tak for dit sidste svar vedrørende mine børn. Nu har vi fået et par nye problemer, så her kommer endnu et par breve;-)
Nu har vi fået et putteproblem. Eller det vil sige jeg har - for når far putter går det noget nemmere. Vi har indtil for en måned siden kunne sidde inde hos dem indtil de sov, og de faldt rimelig hurtigt til ro og sov. Det har taget ca. et kvarter og det ville vi gerne bruge på det. Vores aftenritual er at få nattøj på, børste tænder, op på værelset og dæmpe lyset. Her læser vi godnathistorie, siger godnat, går op i sengen, får en tår vand. Så synger jeg en sang og indtil nu er de så faldet i søvn rimelig nemt. Men den sidste måned er det vendt og det tager op til 1½ time at få dem til at sove.
Vi har forsøgt både at gå fra rummet, at blive der, at skælde ud (i ren frustration), at være tålmodige, at synge dem i søvn mv. Når jeg går ud af værelset bliver de ikke kede af det, men står blot op af sengen og følger efter mig - når jeg så ligger dem i seng synes de det er vildt sjovt og griner, pjatter, løber op i den samme seng. Hvis jeg bliver i værelset stiller de sig i sengen og hopper og ligger og råber til hinanden. Og smider sutterne på gulvet - lige så hurtigt som jeg kan samle dem op.
Jeg er sikker på at de er trætte når de bliver lagt - men det er som om at lige så snart jeg putter dynen omkring dem får de liiiige en ekstra tand energi. De sover ikke ret meget - fra ca 20.00 til 5.30, og så har vi skåret middagsluren ned til 1½ time da det ellers var endnu mere umuligt at få dem til at sove om aftenen. Til middag er de MEGET trætte, og falder nærmest i søvn før de bliver lagt - men det er jo også naturligt nok når de ikke sover så meget om natten. Har du nogle gode putteråd? Vi kan desværre ikke putte dem i hver deres værelse - det var vi ikke rum nok til.
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Kristina