Svar: Putteproblemer - 2 år, 3 mdr.
20. april 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Kristina
Hvor sent sover børnene middagslur? Du fortæller at de står tidligt op og at de falder i søvn med det samme, når de til middag skal sove - de er her tydeligt meget trætte og har behov for søvnen og jeg tænker at lidt det samme skal gøre sig gældende om aftenen. Lige nu lyder det som om at de er rigtig godt i hopla om aftenen og ikke lige har tænkt sig at overgive sig til natten med det samme ... :o) Derfor er der måske lidt omkring tidspunktet de står op på om dagen og tidspunktet de bliver puttet på om aftenen I skal kigge på ...
Der er naturligvis også noget protest og grænsesøgning i deres måde at være på og det er vigtigt at I sender klare og tydelige signaler. Da børnene ikke virker kede af det, utrygge eller andet, så tænker jeg at I skal forsøge at gøre forholdsvis kort proces. Putteritual som nu, sæt jer på værelset og læs, sig til dem at de skal lægge sig ned (ellers er der ikke historie, man ligger i sin seng og lytter) og nårhistorien er slut, så går I.
I skal ikke sidde på værelset, for så kan det give nogle signaler om at I også synes det er hyggeligt eller at noget at galt siden I ikke går - så sig i stedet godnat, fortæl dem at det er sengetid nu, at de trygt kan lægge sig til at sove og gå så fra dem. Smider de sutten på gulvet, så lad den ligge indtil du kommer tilbage igen. Her kan du så tage sutte op og give den, atter fortæller roligt at nu skal de sove og så gå igen.
I takt med at de finder ud af at det er sengetid og at I rent faktisk mener de skal sove og at der ikke er mere underholdning, så bliver de måske kede af det - protesten bliver lidt mere ulykkelig. Her kan en af jer så vælge at blive siddende lidt hos dem, for at give dem trygheden, men det er meget vigtigt at de så vidt muligt forstår at det er sengetid nu og at I sidder der handler 'kun' om at gøre dem trygge og få dem til at falde roligt i søvn. Det er som du skriver rigtig godt at bruge 10 minutter på det, men det skal kun være når det er nødvendigt :o)
Det er fint at de sover sammen, det i sig selv skulle gerne give lidt tryghed. Mange børn vægrer sig jo mod at ligge alene på eget værelse, når mor og far sover et andet sted, men det problem kommer man ligesom ud over, når man har tvillinger.
Det er rigtig godt at lade far være den der hovedsageligt putter, hvis han er bedst til det. I kan også sagtens skiftes, så mor starter og når der så skal 'lidt andre boller på suppen' så kommer far, siger godnat og går igen. Næste gang kan så mor forsøge eller far kan komme igen - I må forsøge jer frem, hvad der virker bedst.
Lad lidt lys være tændt på værelset, så de kan orientere sig, lad døren stå åben ud til gangen, så de kan høre at I stadig er der. Stiger de ud af sengen, så tag dem roligt i hånden og før dem ind i seng igen - og igen, og igen, og igen ...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske