Svar: Temperament - 2 år, 3 mdr.
20. april 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej igen
Børn i jeres drenges alder er utroligt udforskende, de undersøger og oplever verden på rigtig mange planer og det stiller store udfordringer til jer som forældre - især når der er to, fordi de jo, som du så rigtigt skriver, spejler sig i hinanden, så når den ene laver narrestreger, så gør den anden også :o) De ser jo også at det er en måde at få ekstra opmærksomhed på ...
Børn i drengenes alder har brug for rigtig meget motorisk aktivitet. Det er meget vigtigt at de bruger sig selv fysisk og det er vigtigt at I giver dem mulighed for fysiske udfoldelser og masser af fysisk aktivitet dagen igennem. Selvom tiden er knap om eftermiddagen, når de hentes, storesøster er der, maden skal laves osv. så er det vigtigt at de stadig får mulighed for at 'brænde noget krudt af' og I skal udenfor med dem.
De kan køre på scooter eller løbecykel, de kan grave i sandkasse, de kan hoppe på en mini-trampolin, de kan lege med kost og fejeblad, tegne med kridt, blæse sæbebobler, vande med en kande, køre sand afsted på den store lastbil, lave sandkager osv. Det kan være en god idé at I forældre i en periode deler jer sidst på eftermiddagen, så den ene går med drengene ud og den anden sørger for maden og det mere praktiske. Det kan give mere ro ved middagsbordet og når drengene senere skal puttes.
Drengene kan rigtig mange ting selv, og de vil rigtig gerne mange ting selv. Det er utroligt vigtigt at lytte til deres ønsker og behov i denne alder, ofte kan mange reaktioner undgås hvis man lytter og forstår hvad de vil. Det er ofte en fordel at gå ind på deres ønsker - men naturligvis sætte rammer for hvordan. Man kan f.eks. sige "du må gerne gå ud i regnvejret, hvis du tager gummistøvler og regntøj på". Det handler om at fremhæve det barnet gerne vil og må fremfor at sætte fokus på det de ikke må.
Hverdagen bliver naturligt fyldt med mange konflikter i denne alder og det sker ofte i forbindelse med situationer, hvor barnet på den ene side forsøger at løsrive sig fra forældrene og træffe egne valg og på den anden side oplever sin egen afmagt. Når børn kommer i tvivl om hvad de skal vælge eller når de vælger at ville selv og så opdager at de ikke kan, så bliver de frygteligt frustrerede og meget fortvivlede. De kan hyle, skrige, råbe, græde hjerteskærende, sparke, vælte sig omkuld osv. Det kan virke meget voldsomt og prøver man at hjælpe, så bliver det nogle gange endnu værre, barnet skriger bare endnu højere.
Det er her meget vigtigt at man accepterer barnets vrede og så vidt muligt støtter barnet i de valg barnet gerne vil træffe. Man må stille sig til rådighed "nååå, driller blusen, det er også irriterende, skal mor hjælpe dig?" og på den måde vise barnet at man forstår hvad der sker, men det er okay, jeg vil gerne hjælpe.
Nogle gange må man give barnet alternativer "du kan ikke få en is lige nu, for vi skal spise lige om lidt, men du kan få et stykke agurk" og andre gange er det rigtig godt at bruge humor.
Det kunne f.eks. være i situationen hvor begge drenge står og trykker på kontakten for at tænde og slukke lyset. Der er ingen tvivl om at de her er meget bevidste om at det får jeres opmærksomhed og at det er den de søger. Derfor kan man i en sådan situation sige "nå, din lille bøllespirer, skal du være fræk" eller lignende og så løbe efter dem, fange dem, kilde dem osv. Det giver dem masser af opmærksomhed, fysisk kontakt og nærhed og I får brudt situationen uden at skælde ud.
Jeg håber mine tanker også her hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske