Svar: Mad og søvn - 9 mdr.
21. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Lone
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din dreng og alle dine tanker om de udfordringer I har :o)
Det er sådan at vi har brug for det, der hedder søvnassociationer, det er de ting, som vi forbinder med at skulle sove, det er de ting, de små ritualer vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For os voksne er det ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Jeres drengs søvnassociation er brystet. Han ammes og falder i søvn med brystet i munden. Det er sådan han har lært at sove fra han var ganske lille og det er også derfor han søger brystet natten igennem og bliver dybt ulykkelig, når du prøver at putte ham uden. Hver gang han skifter søvnfase og vågner lidt op, så søger han brystet og ligeså snart han får det, så falder han i søvn igen. Det er altså ikke et spørgsmål om at få mælk, men et spørgsmål om at han forbinder brystet med at skulle sove.
Derfor er I nødt til at lære jeres dreng at falde i søvn uden brystet og det gælder hele døgnet. Om dagen skal han slet ikke ammes mere, det er slut! Han har kun behov for 3 amninger dagligt med den alder han har. I stedet skal han puttes i sin barnevogn, puttes med en sutteklud, en bamse eller lignende hos sig, som bliver en del af hans nye ritual, en substitut for brystet - og nedtrapning af amning vil således helt naturligt have indflydelse på jeres andet problem, nemlig det sparsomme indtag af rigtig mad.
Om aftenen skal han ammes, som han plejer, men det er vigtigt at han ikke falder i søvn ved brystet og du skal flytte ham over i sengen, han skal puttes i sin egen seng, imens han er vågen nok til at registrere at det er der, han bliver lagt, at det er der han skal sove.
Jeg vil anbefale at du bibeholder amning aften, sen aften og tidlig morgen. Det er som sagt passende med 3 amninger dagligt og ved at amme på netop disse tidspunkter, så giver det plads til mere mad i maven om dagen og samtidig giver det dig en ro at vide, at han har fået brystet og godt kan sove videre midt nat uden at blive ammet igen og igen. Når han bliver 10 måneder bør amningen skæres ned til to gange dagligt. Det vil sige at du der skal amme enten aften og sen aften eller aften og tidlig morgen. Derudover skal han ikke ammes.
En plan for dage ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur. Lad ham starte med at sidde op i barnevognen, tril en tur og læg ham først ned, når han viser sig parat. Læg mærke til tidspunktet, hvornår er han parat til at sove
Frokost 12: Rugbrødshapere eller andet fiberholdigt brød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende. Tilbehør af kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte ærter, majs, gulerod. Suppleres med lidt grøntsagsmos evt. fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30, samme princip som om formiddagen
Eftermiddag 16: en lille portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han skal have mad i stykker og maden skal tage udgangspunkt i jeres mad - pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, fiskefiletter, laks og stuvet spinat osv. Der kan igen suppleres op med lidt mos. Det kan være kartofler eller grøntsager moset med sovs og kød i stykker ved siden af.
Kan tilbydes lidt frugtgrød med mælk til dessert, eller en portion havregrød eller flerkornsgrød, så han ikke går sulten i seng, vand af kop.
Ammes og puttes derefter til natten, ca 19.30. Skal være vågen nok til at registrere hvor han lægges, og det er fint at stå ved ham, holde hænderne på ham, berolige ham, give ham fysisk kontakt osv. men altså ikke længere bryst. Prøv om du kan give ham fysisk kontakt imens han ligger i sin egen seng, så du luller ham i søvn der i stedet for i dine arme. At falde i søvn i mors favn er også en søvnassociation som er mindre god.
Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og puttes igen i sin egen seng og herefter sover han uden at få mælk indtil næste morgen tidlig. Han kan godt have behov for stillingsskift, en beroligende hånd osv. men ammes skal han ikke.
Jeg sender lige en opskrift på havregrynsboller, de er gode som mellemmåltid:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
De kan serveres med smør, med smøreost, ost i stænger eller f.eks. med lidt frugtmos eller marmelade. Netop ½ bolle og lidt frugt skal gøre det ud for amning inden lur og behovet for væske bør være vand, som sagtens kan drikkes af en kop.
Det er altså slut med at følge efter med brystet fordi "et eller andet skal han jo have". Ved netop at følge ovenstående plan og tilbyde ham masser af må måltider, så sikrer du ham en del mad og spiser han ikke særlig meget til det ene måltid, ja så spiser han naturligt lidt mere til det næste. Men ammer du ham, så spiser han ikke noget til nogen af dem ... :o)
Så jeg håber at ovenstående tanker, forklaring og plan hjælper videre på vej og giver et kærligt skub i den rigtige retning.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske