Svar: HJÆLP - min søn sover igen ikke
21. april 2009
Alder:
13 mdr.
Kære desperate mor
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og spørgsmålet er om jeres dreng er der nu ... Det vil i givet fald være fint først at putte ham omkring kl. 12 og så lade ham sove 1½ time derfra, hvis det er sådan han sover bedst.
Der er intet i vejen for at han kun sover 1½ time i løbet af dagen med den alder han har, hvis han så sover om natten. Men tingene hænger jo ofte sammen og I skal derfor nok prøve at se lidt på hvordan dagen hænger sammen tidsmæssigt. Altså hvad tid han puttes, kommer op, spiser, leger osv.
Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Det har naturligvis også noget at sige, hvordan og hvor meget barnet sovet i løbet af dagen. Vi har brug for at sove en vis mængde tid og at være vågne i en vis mængde tid. Som udgangspunkt sover vi, når vi er trætte og vågner, når vi ikke har behov for at sove mere. Da jeres dreng er meget vågen og klar til leg og aktivitet tidlig morgen er det derfor nærliggende at se på hvordan rutinerne i øvrigt er i løbet af dagen - altså både rutiner i forhold til mad og rutiner i forhold til søvn.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 07-7.30: havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur - eller den springes helt over
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne kød og især fiskepålæg. Kogte pastaskruer, frikadeller osv. suppleres med grøntsager af forskellig slags. Vand af kop.
Middagslur, sover enten en lidt kortere lur eller begynder nu kun at sove en lur dagligt.
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli, ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Før aftensmad 16.30-17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Maden serveres i stykker og der suppleres med ris med sovs, mosede kartofler med sovs eller lignende. Vand eller letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød inden sengetid, evt. lidt frugtgrød med mælk. Kan også få ½ banan og en kop mælk som en del af putteritualet.
Puttes til natten med godnathistorie ca 19.30-20
Hvis I allerede følger en plan der ligner denne, så må I vurdere hvorvidt jeres dreng kan have ondt i ørerne eller andet, der gør at han vægrer sig mod at blive lagt ned og også vågner flere gange om natten. I skal her også medtænke måden han falder i søvn på, er han afhængig af sut og vågner han så hver gang den ryger ud af munden osv.
Det at du er startet på arbejder betyder naturligvis en masse ændringer i hverdagen og han har selvfølgelig et stort savn efter sin mor. Derfor er det vigtigt at du bruger en masse tid sammen med ham og især når han skal sove. Du skal prioritere at sidde med ham, kærtegne ham og give ham masser af fysisk kontakt og nærhed. Den ændrede dagligdag medfører også ekstra drømmeaktivitet og det kan også gøre at han i en periode vågner op med skrig, simpelthen fordi han drømmer mere lige nu. Her må I berolige og betrygge så godt I kan og hjælpe ham videre i søvnen. Selvom han nu har gået i dagplejen i lidt tid, så er virkeligheden jo netop også gået op for ham og at være væk hele dagen er ikke en dans på roser, de andre børn skubber måske til ham, tager legetøjet fra ham osv. og han møder på den måde en modstand som han ikke har fået før - det reagerer han også på :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske