Svar: Hård mave, endnu en gang :-)
22. april 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Din datter må gerne fortsætte med laktulose, det er helt okay, mange børn får det i månedsvis. Det vigtigste er at hendes mave fungerer og at hun trives - og det gør hun bedst, netop når maven fungerer godt :o)
Derudover så er det vigtigt at du nu begynder at variere hendes kost mere. Hun skal nu have øllebrød, havregrød og flerkornsgrød og hun skal ikke kun have kartoffelmos, men skal have grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Netop rodfrugterne er ofte en god idé og er med til at holde maven igang.
Derudover skal hun også igang med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og hun bør også tilbydes lidt mad i hånden, som hun kan tygge på. Det kan i første omgang være lidt appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende, ligesom hun også kan få ristede rugbrødsbjælker og agurk. Det er med til at stimulere mundmotorikken men også maven.
Derudover skal hun fortsat have rigtig meget væske - ofte skyldes hård mave at barnet ikke drikker nok.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på - appelsinbåde, fersken, blomme og lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: En gang imellem øllebrød ellers grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde med og gnaske i selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes igen lidt frugtmos og frisk frugt i hånden som om formiddagen.
Powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Hvis I får lidt tomatsovs eller lignende så kan hun få lidt af dette på sin grøntsagsmos. Vand af kop og kan også tilbydes lidt brødskorper eller lignende at gumle på.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder at sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se af denne plan så indgår der fortsat 6 flasker i døgnet og derudover tilbydes Olivia nu flere små måltider dagen igennem, lagt større variation - som netop skal være med til at holde hendes mave godt igang.
Hvorvidt du skal prøve at skifte erstatning afhænger af hvordan du i øvrigt oplever at hun trives med den mælk hun får. Du må gerne prøve at skifte, men kan også bibeholde den hun får nu. Umiddelbart tænker jeg at du nok mere skal arbejde på at sammensætte maden hensigtsmæssigt.
Du kan godt lave grød til din datter hjemmefra, transportere det koldt og så stille det i køleskab når I kommer frem, hvor dagplejer så kan tage det ud og varme det inden de skal gives. Alternativet er jo som du kan se - grøntsagsmos og du må her gerne give hende f.eks. mos fra glas, som hun også kan få med hjemme fra. Det er praktisk og det fås også økologisk.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske