Brev:
Trods ved puslebordet og søvn
22. april 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Trods ved puslebordet og søvn
Kære Helen.
Min datter på 2 år er for alvor begyndt at have sin egen vilje og begyndt at trodse det vi siger. Nogle gange er det dog opslidende da uanset hvad vi gør og siger – lige lidt hjælper det. Vi prøver både at være forklarende, vi har prøvet at skælde ud, aflede hendes opmærksomhed og lige lidt hjælper det. Det er især når hun skal skiftes at vi kæmper en stor kamp – det vil hun bare ikke.
Hvad kan vi gøre for at mildne bleskiftene lidt. Tænker om det er ved at være tid til at prøve potten ? Er det bedst at vælge den der sidder direkte på toilettet eller skal det være den type som står på gulvet? Hvordan griber man bedst den situation an for at få startet rigtigt?
Derudover er hun den som skal ligge længe om aftnen for at falde i søvn (1 time fra kl. 20-21) – selvom hun er træt så har hun svært ved at falde til ro. Selvom vi altid læser og synger lidt inden hun skal sove for at få hende ned i gear. Det er heller ikke altid hun gider sove til middag i vuggestuen – hun ligger dog og hviler. Men vi er ikke i tvivl om at hun stadig har brug for middagssøvn. Så derfor har vi skåret den lidt ned til 1½ time så hun måske er mere træt om aftenen.
Igennem lange perioder ligger hun selv og snakker og hygger indtil hun falder i søvn om aftenen men i noget tid har hun været ked af det og vil op. Det er sjældent vi tager hende op men prøver i stedet at sidde og holde hende lidt i hånden indtil hun sover. Men synes generelt vi bruger meget af vores aften på at rende frem og tilbage.
Om morgenen er hun næsten ikke til at få i gang og der skal bruges rigtig lang tid på at gøre hende klar til at komme af sted, hvis det hele ikke skal gå op i skrig og skrål og diskussioner.
Hvad er det rigtigste at gøre i alle disse søvn-sammenhænge?
Hvornår skal man for øvrigt fjerne tremmerne i hendes seng ?
Til august bliver hun storesøster. Er der nogle gode råd til hvordan man forbereder hende bedst muligt på det ?