Brev:
Julie er gået i sovestrejke!
22. april 2009
Alder:
6 mdr.
Julie er gået i sovestrejke!
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar. Jeg skriver nu, idet at Julie mere eller mindre er holdt op med at ville sove i løbet af dagen.
Hun er gået fra at sove 2½ time formiddag og 2 timer eftermiddag til at sove ca fra 0 - til sammenlagt 1½ time i løbet af dagen. Det vil sige at hun kan lokkes til at tage 30 min om formiddagen og måske 30-60 min om eftermiddagen, hvilket jeg umiddelbart ikke syntes er meget for hendes alder(knap 7 mdr). Hun er træt og vrissen når hun får sovet for lidt. Så det tager jeg som et tegn på at hun burde sove lidt mere, i hvert fald om eftermiddagen.
Problemet syntes at opstå, da jeg tog hende ud af hendes tykke vinterdragt, som hun har haft på hele vinteren i barnevognen. Dette grundet forårets lune vejr. Hun kunne ikke rigtig bevæge sig eller hive sutten ud og det gjorde åbenbart at hun faldt meget hurtigt i søvn!
Så nu ligger hun i en bomuldsnatdragt med dyne og det giver anledning til at hun kan bevæge sig mere og hiver konstant sutten ud af munden. Hun har ligesom svært ved at finde ro og hvile.
Hun er et meget varmt barn og derfor kan jeg ikke få mig selv til at svøbe hende i dynen, så hun ikke kan få hænderne fri. Hun sveder simpelthen så meget.
Jeg plejer at stille hende ud i barnevognen, hvor hun ofte selv faldt i søvn og ellers gik jeg en lille tur med hende, hvor det bumler lidt. Men nu vil hun altså ikke det mere..... Nogle gange skal jeg gå en helt time før at det lykkedes, mange gange begynder hun bare at skrige indtil vi er hjemme og så opgiver jeg at få hende til at sove. Men det er altså lidt hårdt at jeg ikke kan få ro til mig selv og til huslige gøremål. Nu har jeg bare en gnaven baby, som kræver utroligt meget af mig.
Jeg har haft en lang periode, hvor jeg har sørget for meget faste rutiner og har ikke rendt for meget ude til alt muligt, da hun blev meget urolig og havde svært ved at finde ro i op til et døgn efter. Nu har jeg så været en del mere ude og det virker som om at det stadig påvirker hende meget, da jeg også fornemmer at det påvirker hendes søvn i løbet af dagen negativt. Jeg har været til mor/barn træning og haft hende med ude at handle, hvor hun har siddet op i barnevognen, så hun kunne opleve lidt.....
Men er meget i tvivl om jeg bare har et barn, som kræver mere ro omkring sig eller om hun bare skal hives med ud og opleve noget og så vænne sig til det hele "på den hårde måde"? Jeg vil jo nødigt isolere hende, når hun jo også har brug for at opleve og udvikle sig, men det er bare svært når det tærrer meget på mine kræfter efterfølgende. Er det normalt at et barn reagerer så meget på at komme ud fremmede steder?? Hvordan kan jeg gribe det an??
Jeg vil lige sige at hun derudover trives godt og udvikler sig fint. Og hun sover super fint om natten, der har vi stort set aldrig problemer, hvilket jo er helt fantastisk.
Vi begyndte med skemad fra 4 mdr alderen og det er gået ganske fint. Jeg vil prøve at beskrive vores dag, som den oftest ser ud.
Vågner kl. ca 6
kl. 0630 Havregrød med frugtmos og vand af kop.
7-9 leger, hvor hun ligger lidt selv så jeg kan ordne lidt og derefter leger jeg med hende.
MME kl. 0900 ca 120-140 ml
Prøver at gå en tur med hende i barnevognen kl. 10, hvor hun nogen gange sover 30 min.
11(vand af kop)-12 synger, leger, laver div motoriske lege med hende. Hyggetid!
12-1230 grøntsagsmos og vand af kop
MME kl. 1330-1400 ca 120-140 ml
prøver at stille hende ud i barnevognen, nogen gange sover hun 30-60 min
kl. 16 vand af kop, tvebakke eller et stykke frugt i hånden. Leger og hygger indtil aftensmaden
kl. 18 grøntsagsmos med kød/fisk/rejer.
kl. 19 200 ml vælling
kl. 1930 puttes og sover med det samme
kl. ca. 2-3 vækker jeg hende og giver MME ca. 200 ml.
Jeg sørger for at hun får sig brugt motorisk og mentalt i løbet af dagen, som hun nu virker oplagt til det.
Har du nogen forslag til hvordan jeg får hende til at falde lettere til ro i barnevognen og sove længere lure?
Hvad kan jeg gøre for at hun falder i søvn uden sut, for det generer hende meget når hun hiver den ud, så bliver hun sur og urolig.
Jeg skal til at spænde hende fast med sele, så det er, som jeg ser det, ikke en mulighed at lade hende sove på armen og forsigtigt liste hende ned i vognen mere. Det har jeg haft rimeligt held med i ny og næ indtil nu. Dog stadig uden at hun sov særligt længe derefter.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Sara